بازارچه مرزی پیرانشهر هم سرد شد

بازارچه مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان­غربی یکی از این بازارهاست. این بازار با مسافت ۵ کیلومتری از خاک عراق دارای بازارچه رسمی مرزی به نام حاج عمران است.

پایگاه خبری گلونی،‌ پوران رسول بهی: قدری قدم زدن در میان گرمی بازار و نگاهی انداختن به اجناس حتی اگر قصدت خرید هم نباشد سرحالت می­‌آورد ولی این روزها سکوت بازار حالت را می­‌گیرد.

گاهی راهت به پاساژ و مجتمع‌­های بزرگی می‌­افتد که از ازدحام سکوت نمی­‌دانی سرت را به کدام طرف برگردانی و نگاه بیندازی.

بازارچه مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان­غربی یکی از این بازارهاست. این بازار با مسافت ۵ کیلومتری از خاک عراق دارای بازارچه رسمی مرزی به نام حاج عمران است.

تا چند وقت پیش پررونق‌­ترین فصل بازار، فصل پاییز بود، به خصوص پنجشنبه‌­ها که مغازه‌­دارها به گرمی درهای دکان را به روی مسافران و گردشگران می‌­گشودند.

روزانه ۵ هزار مسافر و گردشگر برای خرید و بازدید ازین بازارچه وارد شهر می‌شدند. دلیل علاقه­‌مندی مسافران به این بازارچه مرزی بودن و پایین بودن قیمت‌­ها و تنوع مارک­‌هاست.

بازارچه مرزی پیرانشهر

هم مرز بودن شهر پیرانشهر با شمال عراق شرایط تجاری مناسبی فراهم کرده که موجب ایجاد ده‌­ها مجتمع تجاری و مبادله کالاهای خارجی، لوازم خانگی، بهداشتی، صنعتی شده است.

همین امر بازارچه را به عنوان یکی از جاذبه­‌های این شهر قرار داده است. البته جاذبه­‌های این شهر تنها به بازارچه محدود نمی­‌شود، این شهر زیبا به دلیل داشتن سنگ­‌های گرانیتی دارای شهرت جهانی است و علاوه­ برآن با داشتن ۶۰۰ میلی­متر بارندگی در سال جزء سرسبزترین و خوش­ آب وهواترین شهرهای کشور است.

به طوری که عنوان سالم‌­ترین شهر ایران و یکی از هزار شهر پاک و سالم جهان را به خود گرفته است اما تأثیر گرانی­‌ها تا به اینجا هم رسیده و افراد کمتر برای گردش و مسافرت ازین منطقه بازدید می­‌کنند.

این شهر که در منطقه‌­ی کوهپایه‌­ای زاگرس قرار گرفته است، ازشمال­غربی با سیاه­ کوه و از جنوب با کوه شیخان احاطه شده است.

همچنین رودخانه لاوین در سمت شرق پیرانشهر زیباییش را چشم‌­نواز کرده است. زبان مردمانش زبان کردی است و حدود ۱۳۹ هزار نفر جمعیت دارد که عمده‌­ترین راه امرار معاش و کسب­ و­ کارشان از طریق همین بازارچه است ولی رکود بازار و افزایش قیمت­‌ها سردی را در این منطقه حاکم کرده به طوری که دیگر کرکره مغازه‌­ها به گرمی باز نمی‌­شود.

تصاویری از بازارچه مرزی پیرانشهر

پایان پیام

کد خبر : 99284 ساعت خبر : 0:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99284
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات