تصاویر ماه گرفتگی در خرم‌ آباد

تصاویر ماه گرفتگی در خرم‌ آباد

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ در شامگاه جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و این رویداد نجومی مهم و زیبا در ایران نیز قابل رویت بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شب گذشته ماه در سایه زمین قرار گرفت و طولانی‌ترین و مهیج‌ترین خسوف قرن رخ داد.

این رویداد نجومی ۱۰۴ دقیقه به طول انجامید. افراد سراسر جهان مشتاقانه این ماه گرفتگی بی نظیر را رویت کردند. نکته قابل توجه این بود که این پدیده تا سال ۲۰۲۹ رخ نخواهد داد.

یکی دیگر از خبرهای جالب این بود که سیاره سرخ نیز شب گذشته به مقابله با خورشید رسید و درخشندگی  آن نیز بیشتر از حالت عادی شد.

اوج این ماه گرفتگی موسوم به “ماه سرخ” (blood moon)در ساعت ۱۶:۲۱ منطقه زمانی شرقی(۵۱ دقیقه بامداد به وقت تهران) زمانیکه قمر زمین به رنگ قرمز یا قهوه‌ای پر زرق و برق درآمد، اتفاق افتاد.

افراد سراسر دنیا و از هر قاره‌ای به غیر از آمریکای شمالی و مرکزی قادر به رویت این پدیده کیهانی بودند.

تصاویر ماه گرفتگی در خرم‌ آباد

تصاویر گلونی از خسوف دیشب در خرم‌آباد را ببینید:

ماه‌گرفتگی یا خُسوف هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود.

(زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد) زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد.

سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن ۱٬۳۸۰٬۰۰۰ کیلومتر است. طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر نسبت به مبدأ متوسط تغییر می‌کند.

پایان پیام

عکاس: ولی‌الله میراسماعیلی

کد خبر : 97561 ساعت خبر : 3:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97561
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات