تغییر نام شاپورخواست و فاجعه میدان‌های خرم آباد

تغییر نام شاپورخواست و فاجعه میدان‌های خرم آباد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: شهرداری خرم‌ آباد دلیل انتقال مجسمه میدان شاپورخواست و تغییر نام این میدان را سنخیت نداشتن آن با مراکز انتظامی دانسته است.

اگر این گفته را به عنوان دلیل اصلی این تغییرات قبول کنیم، شهرداری باید در مورد دیگر میدان‌های شهر هم چنین برخوردی را داشته باشد.

حواشی میدان شاپورخواست

این جابه‌جایی بهانه‌ی خوبی است که برای چندمین بار به این موضوع پرداخته شود که هر شهری به ویژه شهرهایی با پیشینه کهن مانند خرم‌آباد باید از اسامی و آثار تاریخی خود برای معابر خود استفاده کنند.

وضعیت فعلی مجسمه میدان شاپورخواست:

تغییر نام شاپورخواست و فاجعه میدان‌های خرم آباد
تغییر نام شاپورخواست و فاجعه میدان‌های خرم آباد

در حرم‌آباد خیلی کم از نمادهای تاریخی و باستانی استفاده شده است و بیشتر میادین شهر با احجام بی‌ربط و یا مجسمه‌هایی که هیچ سنخیتی با تاریخ و فرهنگ آن ندارند، شکل گرفته است.

این فقط ویژه میدان‌ها و داخل شهر نیست بلکه هیچکدام از ورودی‌های شهر نشانی از فرهنگ و پیشینه خرم آباد ندارند. البته از این بگذریم که وضعیت اسفناک ورودی‌های شهر خود بحث طولانی دیگری را می‌خواهد.

فاجعه میدان‌های خرم‌ آباد

نزدیک به ۱۰ میدان و فلکه اصلی در مرکز خرم‌ آباد وجود دارد که همگی یا با چند ردیف گل فصلی تزیین شده‌اند یا مجسمه‌ها و اشکال هندسی نصب شده است که نه تنها به زیبایی آن افزوده نکرده است، بلکه چنان کهنه و بدهیبت هستند که نبودشان از بودنشان بهتر است.

میدان شهدا خرم آباد
میدان شهدا خرم آباد

میدان تختی خرم آباد

مثال فاجعه دیگر مجسمه جهان پهلوان تختی در فلکه‌ای به همین نام است که با تنها شخصیتی که شباهت ندارد زنده‌یاد تختی است. در همین فلکه مجسمه دیگی از تختی نصب بود که به معنی واقعی اسطورگی و بزرگی آن را نشان می‌داد ولی اکنون این مجسمه با سری بزرگتر از تنه، مایه تاسف شهروندان شده است.

میدان تختی خرم آباد
میدان تختی خرم آباد

از سوی دیگر هر تغییر و تحولی در شهر باید با رضایت شهروندان انجام شود. در این دو روز بسیاری از شهروندان از این کار شهرداری ابراز نارضایتی کردند و به هر شکلی مخالفت خود را بیان کردند. شهر به ساکنانش تعلق دارد و آنها هستند که هر روز باید از این خیابان‌ها گذر کنند. شهرداری خرم‌آباد خواسته یا ناخواسته یک نارضایتی بزرگ را نسبت به عملکردش در بین مردم خرم‌ آباد به‌وجود آورد.

میدان آزادی خرم آباد
میدان آزادی خرم آباد

پایان پیام

کد خبر : 98420 ساعت خبر : 11:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98420
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات