خارجی‌ها برای بزرگداشت ابوعلی سینا خودشیرینی نکنند

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ گوگل لوگوی خود را برای گرامیداشت هزار و سی و هشتمین زادروز ابوعلی سینا یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان جهان تغییر داد.

اما ما برای بزرگداشت ابوعلی سینا چه کردیم؟ در واقع ما نه فقط برای بزرگداشت بوعلی سینا که برای بزرگداشت همه مفاخر، فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌ایم. اما چون نمی‌خواهیم زیاد شلوغش کنیم فقط به ابوعلی سینا می‌پردازیم.

ما خیلی کارها کرده‌ایم اما کارهایمان را به روی دیگران نمی‌آوریم. اگر هم بخواهیم به رو بیاوریم سمینار و همایش می‌گذاریم و در آن ناهار می‌دهیم و سنگ تمام می‌گذاریم. نه اینکه تنها به تغییر لوگوی یک صفحه در فضای مجازی اکتفا کنیم. درست است که در جهان پر بازدید است. اما به هر حال مجازی است. ما در واقعیت برادری‌مان را ثابت می‌کنیم.

اصلاً معلوم نیست بزرگداشت هزار و سی و هشتمین زادروز ابوعلی سینا چه معنی می‌دهد؟ این جور کارها نشان از خودشیرینی عده‌ای معلوم الحال دارد. ما هر سال روز اول شهریور را که روز تولد ابوعلی سینا است را به نام روز پزشک نام‌گذاری کرده‌ایم. و همیشه در آن روز از تبریک به پزشکان دریغ نمی‌کنیم. آیا این‌ها کافی نیست؟

سرزمین نخبه

همچنین آگاه هستیم که این سرزمین نخبه‌پرور و نابغه‌پرور و مفاخر‌پرور است. و ابوعلی سینا نیز از کودکی نبوغش پدیدار گشته بود و در همان دوران طفولیت به درمان بیماران می‌پرداخت.

از این جهت در سنجش نبوغ کودکانمان از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنیم. هر سال آزمون تیزهوشان برگزار می‌کنیم و بررسی می‌کنیم تا کودکانمان که مفاخر آینده‌مان هستند، خوب گزینش شوند و در مدارس تیزهوشانی به رشد برسند.

مثلاً امسال از تست هوش ریون که ۸۴ سال پیش منتشر شده بود استفاده کردیم. این کار را با «الگوبرداری از تدریس کتاب قانون» در دانشگاه‌های خارجی انجام دادیم. زیرا معتقدیم تست و کتاب هر چه قدیمی‌تر باشد بهتر است. حتی تایپ آنرا نیز عوض نکردیم تا اثر تست کاهش پیدا نکند.

چند تا معمای جالب هم انتهای سؤالات آوردیم. زیرا می‌دانستیم که ابوعلی سینا از کودکی به حل معما علاقه زیادی داشت. یکی از معماها این بود: چگونه می‌توانید ثابت کنید، آبی که می‌نوشید همان آبی است که در زمان دایناسورها وجود داشته است.

ما این سؤال را نیز با الگوبرداری از «زندگی بوعلی سینا» طرح کرده‌ایم. زیرا ایشان در کودکی با کمک یک گاو تشنه که آب نوشید، توانست شکستگی لگن یک بیمار را درمان کند. و حالا ما از کودکانمان توقع داریم که بتوانند ثابت کنند آبی که می‌نوشند، همان آبی است که آن گاو زمان بوعلی سینا نوشید و یا یک مقدار عقب‌تر، همان آب زمان دایناسورها است.

ما تمام این کارها را به صورت زیرساختی انجام داده‌ایم، اما مثل خارجی‌ها ریا نداریم و در بوق و کرنا نمی‌کنیم. البته توصیه می‌شود کمپنی به راه بیفتد تا خارجی‌ها برای بزرگداشت مفاخر ما مداخله نکنند. ما خودمان بلدیم از مفاخرمان تجلیل به عمل بیاوریم.

پایان پیام

کد خبر : 98646 ساعت خبر : 11:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98646
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات