خانواده سین در برابر خانواده جیم

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: خانواده سین یک ساعت از روز را به مطالعه می‌پردازد و خانواده جیم یک ساعت از روز را در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام گردش می‌کند. این دو خانواده فقط همین مدت زمان را به طور ثابت در هفته به این فعالیت‌ها اختصاص داده‌اند و نه بیشتر.

این دو خانواده چه تفاوتی با هم دارند؟

اینستاگرام تنها بر پایه عکس و فیلم است. که در اکثر آنها با نمایشی اغراق‌آمیز روبه‌رو هستیم. بسیار اغراق‌آمیز خوشبخت، بسیار اغراق‌آمیز خوشحال یا بسیار اغراق‌آمیز زیبا و یا بسیار اغراق‌آمیز باکلاس و کلی بسیار اغراق‌آمیز دیگر.

به همین دلیل خانواده جیم مرتباً با نگاه کردن به عکس‌ها و فیلم‌های آشنایان در اینستاگرام، بسیار اغراق‌آمیز احساس یأس و ناامیدی و افسردگی می‌کنند.

در حالیکه کتاب بر پایه تصور و تخیل خواننده استوار است که به اصطلاح به آن «صور خیال» گفته می‌شود. مثلا‌‌ اگر خواننده از شخصیتی در کتاب، خوشش نیاید می‌تواند او را زشت تصور ‌کند و اضطرابش کم ‌شود. بنابراین خانواده سین، تپش قلب آرامی دارند و ۶۸ درصد از استرس‌شان نیز کاهش می‌یابد.

خانواده‌ی جیم در اینستاگرام «بهترین» بخش‌های زندگی سایر خانواده‌ها را در قالب عکس و فیلم می‌بینند. و مرتباً کل زندگی خودشان را یا به عبارتی باطن زندگی خودشان را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می‌کنند. و هیچگاه مقایسه دو زندگی با هم نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

خانواده سین باز هم از صور خیال استفاده می‌کنند و مدت زمانی را در یک دنیا رویایی که خودشان برای خودشان به کمک کتاب ساخته‌اند، سپری می‌کنند. و مشکلات خود را فراموش می‌کنند. و سیر و سیاحت در خیال برعکس مقایسه همیشه خوش نتیجه است!

باز هم تفاوت

در اینستاگرام تعداد فالوورها مهم است. تعداد لایک‌ها مهم است. باید لایک کنید و لایک بگیرید. و همین‌ها باعث می‌شود خانواده جیم دست به «هر کاری» بزند تا فالوور زیاد داشته باشد یا زیاد لایک بگیرد. مثلاً چند وقت قبل، طرح حلقه‌آویز شدن یکی از اعضای خانواده جیم به صورت لایو در صحن خانه مورد بررسی قرار گرفت که فعلاً در حالت تعلیق مانده‌است.

اما در خانواده سین با «یار مهربانی» روبه‌رو هستند که نه لایک می‌خواهد و نه فالوور. سالها هم در کتابخانه خاک به خوردش برود بازهم همان یار پنددان است که گوید سخن فراوان با آنکه بی‌زبان است.

خانواده‌ی جیم و خانواده سین هر دو بسیار علاقمند به دنبال کردن اخبار روز و داغ هستند. اما  جیم از اینستاگرام دنبال می‌کند و سین از نشریات.

جیمی‌ها در اینستاگرام بین اخبار موثق و غیرموثق نمی‌تواند تفاوت قایل شوند. اما سینی‌ها چون اهل مطالعه هستند و کتاب می‌خوانند، اگر خبر غلطی هم به گوش‌شان برسد آن را قبول نمی‌کنند.

در این مواقع خانواده‌ی سین به خانواده جیم می‌گوید که این خبر منبع موثقی ندارد. اما جیمی‌ها به سینی‌ها فحش می‌دهند زیرا برخلاف رسم کتابخوان‌ها که با سند و مدرک با هم حرف می‌زنند، رسم اینستایی‌ها این است که حرف مخالف میل‌شان را با فحش جواب می‌دهند.

سپس سینی‌ها کتاب جدید می‌نویسند تا این رفتار غلط جیمی‌ها از بین برود اما آنها که کتاب نمی‌خوانند تا بهبود پیدا کنند. به همین دلیل خانواده سین‌ یک شعبه از کتابخانه‌شان را در اینستاگرام تأسیس می‌کنند اما هیچگاه از ساعت مطالعه‌شان کم نمی‌کنند!

پایان پیام

کد خبر : 98987 ساعت خبر : 11:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98987
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات