درسی که قیاسی به نصیری داد

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: شب سوم مرحله‌ی حذفی مسابقه‌ی خنداننده‌شو برگزار شد و در این شب محمد متین نصیری و امیرحسین قیاسی استندآپ خود را اجرا کردند تا با رای مخاطبان یک نفر به مرحله‌ی بعد صعود کند. در این مطلب اجرای آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

محمدمتین نصیری

نفر اول، محمد متین نصیری، ته‌مانده‌ی گروه اشکان خطیبی بود که به روی صحنه آمد و استندآپ خود را اجرا کرد. او نیز همچون علی صبوری، رابطه‌ی پدر و پسری را موضوع استندآپ خود قرار داد و الحق‌و‌الانصاف مثل صبوری، این رابطه را زیر پا له کرد.

نصیری به اجرایش مسلط بود. به قول خودش چیزی را جا نگذاشت و تا حدودی از تکرار و اغراق بهره برد. اما نقدی که بر اجرای نصیری وارد است، نقد محتوایی است. ادب حکم می‌کند یک کمدین برای خنداندن مخاطب، مسائل زناشویی پدر و مادرش را تشریح نکند.

اشاره به برخی مسائل، حتا به شوخی هم پسندیده نیست. مخصوصاً در رسانه‌ای مثل تلویزیون. اینکه کمدین بگوید یک روز پدرم از دست‌شویی بیرون آمد، ایده‌ای به سرش زد و ۹ ماه بعد من به دنیا آمدم، نه تصویر ذهنی خوبی می‌سازد و نه خیلی خنده‌دار است.

کمدین در این شوخی چه چیزی را حذف کرده است؟ این شوخی شاید در کافه‌ای مرکز ایالت ویرجینیای آمریکا مطرح شود؛ اما باور کنید تلویزیون ملی ایران با آن چارچوب‌های اخلاقی خانواده‌های ایرانی جای مناسبی برای این سبک شوخی‌ها نیست.

محمد متین یک شوخی دارد که با حالت بچه‌های کوچک مِن‌مِن می‌کند و انتهای جمله‌اش می‌گوید: «اَش است». کجای این شوخی خنده‌دار اَش است؟ توجه کردید؟ ما هم گفتیم اَش است. به همین راحتی کمدین شدیم رفت.

نصیری استندآپش را با همین شوخی‌ها ادامه داد و در قسمتی قصد داشت ادای راه رفتن پنگوئن را درآورد که اجرایش بیشتر شبیه به راه رفتن خرسی بود که سنگ کلیه دارد.

نکته‌ی عجیب اما صحبت‌های اشکان خطیبی بعد از اجرای محمد متین نصیری بود. جایی که برای کمک به متن و اجرای این استندآپ به شدت معمولی، از امیرمهدی ژوله و مهرداد نعیمی و چند طنزنویس نامی دیگر تشکر کرد. واقعاً پشت این استندآپ معمولی این شخصیت‌ها بودند؟

امیرحسین قیاسی

نفر دوم، امیرحسین قیاسی از گروه رامبد جوان بود که به روی صحنه آمد و استندآپ خود را اجرا کرد. او به نسبت از نصیری بهتر بود. شوخی‌هایش با چینشی منظم پشت سر هم ردیف شده بود.

در اجرای قیاسی، فاصله‌ی زمانی بین خنده‌های مخاطب کوتاه بود و این ویژگی بسیار خوبی برای کمدین است. شاهکار قیاسی اما استفاده از تکرار و غافل‌گیری بود. او ابتدا کد گذاری کرد و سپس در قسمت‌هایی که مخاطب انتظار نداشت، به کدهایی که در ابتدا داده بود رجوع کرد.

می‌توان گفت قیاسی بدون ادای پنگوئن درآوردن و اشاره به مسائل زناشویی در یک خانواده، در خنده گرفتن از مخاطب موفق ظاهر شد. و این شاید درسی برای محمد متین نصیری باشد اش است. توجه کردید؟ باز هم از «اَش است» استفاده کردیم.

پایان پیام

کد خبر : 98576 ساعت خبر : 10:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98576
اشتراک در نظرات
اطلاع از
8 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

نکته جالب اینه که شما به این اجرا ایراد میگیرید که منشوریه و از اون طرف اون ها ادعا میکنن یه متن دیگه داشتن که ۲۴ ساعت قبل اجرا اجازه ی اجرا داده نشده و ایراد میگرین که چرا اجازه داده نشده…من که خیلی دوست دارم بدونم اون اجرا دیگه چی بوده؟؟؟

چرا انقد چرت و پرت میگید متین گفت بابام از دسشویی اومد بیرون گفت متین یعنی باباشتو دسشویی فکر میکنه اونوقت شما میگین شوخی جنسی شما رو چه به نقد کمدی اصن نمیدونید استند اپ رو با کدوم پ مینویسن به خاطر حرفام عین شما بود که متین رای نیاورد چون انقد گفتیم جنسی که ذهنیت مردمو خراب کردین متین با اون سن کمش اصن نمیدونه چجوری باید شوخی جنسی کنه چی میگین شما مشکلتون آینه که فقط دوست دارین یه مشت پیره کله خرابه منحرف ببینین نه یه نوجوون با استعداد و با انرژی من که با اجراهاش خیلی خندیدم شما هم برین از اول ابتدایی شروع کنید از الف به پ چون خیلی بیسوادین بعدم ادعای روشنفکری میکنین خنده داره واقعا

منظور منظور متین نصیری از این شوخی چیز دیگه ای بوده
شما اگر منتقد فهمیده ای باشید باید بدونید که در کمدی باید با نگرش یک بچه ساده به شوخی ها نگاه کنید. الان نگاه شما نگرش یک بزرگ سال منحرف است که بیشتر شوخی ها رو هم این جوری درک می کنه .
بابام از دستشویی اومد بیرون گفت متین یعنی بابام تو دسشتویی زیاد فکر میکنه .همین . و نه چیز دیگر.

واقعا که براتون متاسفم ، متین از همه ی استنداپ کمدینا بهتره از همشون با استعداد تر و پر تلاش تره ولی بغضیا چشم دیدنشو ندارن متاسفانه

توجه کردین که از روز اول فقلی زدین رو متین و منتظرین تا از تک تک رفتاراش ایراد بگیرید. خودتونو منتقد مینامید و نقد مینویسید اما نوشته های شما بیشتر شبیه حرفای چاله میدانی یک ادم کم سواد راجع به استنداپ کمدیه… وقتی تو نقدتون میگید “خرسی که سنگ کلیه گرفته”
شما که از پس یه نقد نویسی ساده برنمیاید راجع به استنداپ نویسی نظر میدین؟ اول رجوع کنید به خودتون ببینید سوادشو دارین؟اصلا بنظر نمیرسه

میدونید مشکل شما چیه اینه که نمیتونید تو مملکت به جوونایی مثل متین نصیری اعتماد کنین شما فقط الکی ازینا مشکل و ایراد میگیرین در ضمن آقای خطیبی نیازی به این نداره که تو رسانه ملی دروغ بگه و این شمایین که دارینیستم تهمت ناروا به کسی میزنین واقعا متاسفم که تو مملکت ما جایی واسه نو جوان های با استعداد مثل متین نصیری نیست و اگر هم هس شما تخریبش میکنین

اون پدرش رو زیر پاش محکم فشار داد. پدری که اونجا حاضر بود.
محمد متین بعد از دستشویی پدرش، نطفه اش بسته شد.
چقدر قشنگ. باز هم حمایت کنید.

بازم حمایت میکنیم
چون لایق حمایته
چون با وجود سن کمش بااستعداد و باهوش و نکته سنجه
چظور نکات جنسیی که بقیه استنداپ کمدینا میگن به چشمتون نمیاد
فقط گیر میدین به متین؟بخاطر سنش؟! متاسفم واسه مغز متحجرتون:)))))