سخنرانی سید فرید قاسمی در بزرگداشت حسن توفیق

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بزرگداشت حسن توفیق در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حسن توفیق بزرگ‌ترین برادر از برادران توفیق بود که دوره سوم این مجله را از اسفند ۱۳۳۶ تا تیر یا به روایت درست‌تر در اسفند ماه ۱۳۵۰منتشر کردند.

او متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۴ است. حسن توفیق فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری است. بسیاری از کاریکاتورهای روی جلد توفیق کار اوست.

او با اسامی «سرمشار خشن» و «میرزا قشمشم» طنز می‌نوشت.

سه دوره مجله توفیق

سیدفرید قاسمی روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ مطبوعات در این بزرگداشت گفت:

«عمر مطبوعاتی را به دو شیوه محاسبه می‌کنند؛ نخست سال‌های پیوستگی در انتشار و دوم سر آغاز تا سرانجام نشر، بدون احتساب گسستگی، محاسبه عمر توفیق بر مبنای نوع دوم است. حدود ۹ گستگی بر اثر تعطیلی و توقیف محاسبه نمی‌شود.

توفیق را روزنامه می‌خوانند اما هفته‌نامه‌ای بود که به مجله‌ هفتگی رسید.

اگر توفیق را بر مبنای سکاندار بخواهیم دوره‌بندی کنیم دوره اول از اردیبهشت ۱۳۰۱ تا بهمن ۱۳۱۸، دوره دوم از اسفند ۱۳۱۹ تا مرداد ۱۳۳۲ و دوره سوم از اسفند ۱۳۳۶ تا تیر ۱۳۵۰ یا به سخن درست‌تر در اسفند ماه ۱۳۵۰.

با این تقسیم‌بندی زمانی و بر مبنای ترکیب نویسندگان و عوامل دیگر نوبت اول را باید اخلاق‌مدارانه، مرتبه دوم عدالت‌طلبانه و بار سوم را خنده محور نامید یا بگوییم عصر محمد حسین، عهد محمدعلی، زمانه آقا حسن و برادران آقایان حسین و عباس یا زمانه مثلث.»

سخنرانی سیدفرید قاسمی را بزرگداشت حسن توفیق بشنوید:

«آقایان حسن، حسین و عباس مثلث گردانندگی «توفیق» را تشکیل دادند و از امیریه به چهارراه استانبول و باغ سپهسالار رسیدند. محمدحسین ۱۸ سال، محمدعلی ۱۴ سال، حسن ۲۵ سال، حسین ۲۳ سال و عباس ۲۲ سال و در مجموع این خاندان محترم ۱۰۲ سال عمر بر سر «توفیق» گذراندند.»

کلیک کنید و بقیه سخنرانی‌ها را بشنوید

بزرگداشت حسن توفیق

حسن توفیق
حسن توفیق

گزارش ویدئویی ایرنا از بزرگداشت حسن توفیق

پایان پیام

کد خبر : 99356 ساعت خبر : 1:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات