سفر به روستای صخره‌ای کندوان در آذربایجان

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی: نام روستای کندوان در آذربایجان را به کرات شنیده‌ایم. روستایی که در سطح بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد و از آن به عنوان روستایی با معماری صخره‌ای یاد می‌شود. البته تنها روستایی که با چنین ویژگی منحصربه‌فردی همچنان زنده است و زندگی در آن جریان دارد.

برای رسیدن به کندوان از اسکو باید گذر کنید. شهری با درخت‌های تبریزی فراوان و جاده‌ای دلباز که سرسبزی‌اش در خاطرتان خواهد ماند.

شهر اسکو

پس از عبور از اسکو و چند کیلومتر قبل از کندوان،‌ روستای مدفون حیله‌ور قرار دارد که ساکنانش از ترس حمله مغول از آن گریختند و به کندوان پناه بردند. روستای حیله ور با معماری منحصر به‌فردش و خانه هایی در دل کوه، از استتار خاصی برخوردار است و از فاصله نه چندان دور قابل رویت نیست. با این وجود کاوش باستان شناسى کاملی در این روستا صورت نگرفته است.

روستای مدفون حیله ور

پس از عبور از روستای مدفون حیله‌ور،‌ به روستای صخره‌ای کندوان می‌رسید. خانه‌هایی در دل کوه. صخره‌هایی به شکل کله‌قند که در و پنجره‌هایی در آن تعبیه شده است و همین تصاویر است که گردشگران زیادی را به کندوان می‌کشاند.

خانه‌های صخره‌ای کندوان بنا بر یک احتمال در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌ است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم فعلی درآمده‌ است.

در کندوان زندگی جاری است

آنچه کندوان در آذربایجان را منحصر به‌فرد کرده است، معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن است. در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا روستاهایی با معماری صخره‌ای وجود دارد اما هر دوی آنها خالی از سکنه است، در حالی که در کندوان، ۱۱۷ خانواده زندگی می‌کنند.

در ورودی روستا بازارچه‌ای قرار دارد که محصولات و صنایع دستی اسکو و کندوان در آن عرضه می‌شود. تفرجگاه‌هایی هم در کنار رودخانه و فضایی برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده است.

از این جا به بعد باید وارد روستا شوید. اما متاسفانه هیچ تابلو راهنما یا مسیر مشخص گردشگری برای ورود به روستا و بازدید از خانه‌های صخره‌ای در نظر گرفته نشده است و گردشگران سردرگم راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. این موضوع برای کندوان و حجم بالای بازدیدکننده و گردشگر چندان مناسب نیست.

ویدئو از داخل خانه‌های سنگی کندوان

بهم ریختگی مسیر خانه‌ها و آشفتگی بصری

علاوه بر این، موضوع دیگری که موجب آزار گردشگران می‌شود،‌ بهم ریختگی مسیر خانه‌ها و آشفتگی بصری این مسیر است. در برخی از نقاط مسیر شما با حجم زیادی چوب یا ضایعات مواجه می‌شوید و از همه بدتر سنگفرش نامناسب روستاست.

برخی از خانه‌ها برای بازدید اعلام آمادگی می‌کنند و شما بدون پیش‌زمینه قبلی وارد این خانه‌ها می‌ّشوید و باید سوالات پرشمارتان را از اهالی و ساکنان آن خانه‌ها بپرسید. موضوعی که به سادگی و با چند تابلوی راهنما قابل حل است.

به نظر می‌رسد مسئولان روستای کندوان، با توجه به حجم گردشگر و انتظارات آنها باید در زیرساخت‌های گردشگری روستا بازنگری کنند. روستای کندوان در سطح بین‌المللی منحصر به‌فرد است و اگر همتی صورت بگیرد می‌تواند بر اقتصاد و معیشت این منطقه نیز اثرگذار باشد.

کندوان در آذربایجان

یادتان باشد در کندوان حتی جایی برای عکاسی تعبیه نشده است و شما باید با جستجوی بسیار، محلی را پیدا کنید که در قاب تصویر خودتان باشید و خانه‌های صخره‌ای و منظره‌ای از روستا،‌ بدون ضایعات و بدون اضافات ناخوشایند. عکس‌هایی از این روستا را با هم ببینیم:

پایان پیام

کد خبر : 98383 ساعت خبر : 1:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98383
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات