سفر بی‌پایان آب در سیاره زمین

سفر بی‌پایان آب در سیاره زمین موجب می‌شود که هر ملکول آب این گردونه، در مسیرخود، تاثیرات گوناگونی بر محیط خود بگذارد ویا از محیط تاثیر بپذیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در مقدمه این کتاب پژوهشی آمده است:

آب فراوان‌ترین ماده‌ای است که حدود ۷۰ درصد سطح کره زمین را پوشانده است.

ذخایر آب در سیاره ما بطور عمده در اقیانوس‌ها استقرار پیدا کرده است و بخشی از آن در زیرزمین و قطب‌ها و بخش کوچکتری در دریا‌ها و رودها، ذخایر برفی کوهستان‌ها و بخار آب جو کره زمین قرار دارد.

اگر بخواهیم نقش حیاتی آب در این سیاره را در نظر بگیریم، همه این ذخایر نقش‌های متنوعی در شکل‌گیری و تنظیم شرایط حیاتی کره زمین به عهده دارند.

آب به هر سه صورت مایع،گاز و جامد در این سیاره وجود دارد؛ اما در این میان نقش ذخایر آبی بصورت مایع عامل مستقیم شکل‌دهنده و پشتیبانی‌کننده از حیات است.

فقط بخش کوچکی از ذخایر آبی سیاره زمین پیوسته در حال تبدیل از حالتی به حالتی دیگر و سفرهای طولانی است که به آن «چرخه آب» می‌گویند که بدلیل اهمیت آن در مرکز توجه این مقاله قرار دارد.

گرچه سهم حجم آب موجود این چرخش در طول یک سال از کل ذخایر، اندک است، اما بدلیل تکرار پایان‌ناپذیرآن تاثیرات موردی کوتاه‌مدت و تجمعی درازمدت متعدد و چشمگیری در سطح خشکی‌ها و پهنه اقیانوس‌ها بر جای می‌گذارد.

سفر بی‌پایان آب در سیاره زمین موجب می‌شود که هر ملکول آب این گردونه، در مسیرخود، تاثیرات گوناگونی بر محیط خود بگذارد ویا از محیط تاثیر بپذیرد.

پایان پیام

کد خبر : 97724 ساعت خبر : 11:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97724
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام
واقعا مطالب مفید و تاثیر گذاری روی سایت قرار دادین.
با تشکر فراوان