گلونی

هشدار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین نسبت به آتش سوزی در مراتع

آتش سوزی

آتش سوزی

هشدار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین نسبت به آتش سوزی در مراتع

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت با توجه به کاهش نزولات جوی، فزایش دما در فصل تابستان و خشک شدن پوشش گیاهی احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها بالاست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، عبدالحسین مظفری ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: سالانه بخش‌هایی از مراتع و جنگل‌ها در کشور طعمه حریق می‌شود که با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دما و خشک‌شدن پوشش گیاهی این شرایط تشدید می‌شود.

مظفری تصریح کرد: این آتش‌سوزی‌ها خسارات زیادی را به محیط زیست و مردم وارد می‌کند چرا که ذخایر گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها در این مناطق از بین می‌رود و همچنین نبود پوشش گیاهی و درختان در این مناطق باعث ایجاد سیل در هنگام بارندگی‌ها می‌شود.

هشدار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین

ایشان در ادامه افزود: با توجه به اینکه منشأ بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی بوده، از مردم عزیز در سراسر نقاط استان درخواست می‌‌شود که حتی‌المقدور از روشن‌کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها خودداری نمایند و توصیه‌های زیر را به کار بندند:

* به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نموده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

* پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها نکنند.

* در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش‌سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال در مراتع خواهد شد.

*از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی جدا خودداری کنید.

* از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل مراتع و جنگل‌ها خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع گردیده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌نمایند.

همه جا آتش روشن نکنید

* از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری کنید.

* از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در جنگل‌ها و مراتع بویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه استفاده نکنید.

* از بازی کودکان با آتش بویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری کنید.

* از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری شود.

* از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنید.

* هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت‌های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش‌سوزی پرهیز کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آن را به محل کمپ خود انتقال دهید.

اطلاع دهید

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان از شهروندان عزیز درخواست کرد در صورت مشاهده آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها مراتب را به سامانه ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا در در کوتاه‌ترین زمان ممکن مامورین یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و اکیپ‌های اطفاء حریق به محل اعزام و از ادامه آتش‌سوزی و بروز خسارت زیست‌محیطی ممانعت کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل