هشدار به پایان رسیدن کاغذ را جدی بگیرید

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: هشدار وزیر ارشاد: موجودی ما برای تأمین «کاغذ» تنها تا دو ماه آینده است.

تصور نکنید این یک هشدار معمولی است. کاش این هشدار از طرف کل کابینه دولت اعلام می‌شد تا احساس خطر بیشتری می‌کردیم. زیرا یکی از مهمترین اقلامی که در حال به پایان رسیدن است، کاغذ است.

فکر نکنید که اهمیت کاغذ در تهیه چند تا دانه کتاب یا روزنامه‌ای است که یا می‌خوانیم یا نمی‌خوانیم. اصلاً این‌گونه نیست. اگر تا دو ماه دیگر کاغذ تمام شود، فوقش از چاپ آنها صرفنظر می‌کنیم و به پی‌دی‌اف اکتفا می‌کنیم. شاید از نظر قیمت به صرفه‌تر هم باشد.

نگرانی‌ها به خاطر سال تحصیلی جدید هم نیست. فوقش کتاب‌های بچه‌ها را روی پوست حیوانات یا پاپیروس چاپ می‌کنند. تازه اگر اینکار را هم نکنند اسباب خوشحالی دانش‌آموزان فراهم خواهد شد. موضوع بسیار فراتر از این حرف‌هاست. زیرا کاغذ بسیار مهم است و با تمام اهمیتی که دارد ما می‌توانیم در کشور همه چیز تولید کنیم، فقط نمی‌توانیم کاغذ تولید کنیم.

مثلاً وقتی بدنه کارت ملی تمام شد. سریعا‌ً تولید کنندگان، بدنه را تولید کردند که تا دو ماه دیگر وارد بازار می‌شود. اما برای کاغذ هاج و واج مانده‌اند. زیرا کاغذ فرمول پیچیده‌ای دارد و تولید آن بسیار سخت است. حتی در زمینه وسایل خودروها نیز مخترعین و مکتشفین احساس واماندگی نکردند و همین‌طور ماشین تولید می‌شود و فروش هم می‌رود.

یک مورد دیگر برای درک اهمیت کاغذ:

قرار نیست که تا دو ماه دیگر تولید داروها به دلیل اتمام مواد اولیه دارو متوقف شود. یعنی قرص خواب‌آور تهیه می‌شود. اما چون کاغذ وجود ندارد، شرکت داروسازی نمی‌تواند قوطی کاغذی برای آن درست کند. بعد داروخانه‌دار مجبور است، قرص‌هایی که در پوشش‌های آلومینومی هستند را روی هم بریزد و آنوقت پیچیدن یک نسخه ساده برای بیخوابی شما ممکن است، روزها به طول بیانجامد.

یا اگر کاغذ تمام شود، آنوقت نامه‌نگاریهای ادارات چگونه پیش برود؟ ادارات چگونه بخشنامه بزنند. فکر نکنید که با مستقر شدن دولت الکترونیکی، کاغذبازی‌ها کم شده‌است. بسیاری از ادارات هنوز به شیوه سنتی بهم نامه‌ می‌دهند. دلیلش هم جلوگیری از هک شدن است. خطر ارزشمند شدن پرونده‌های بایگانی شده در ادارات را هم نباید از یاد برد. چون حداقل می‌شود تا یک مدت از آنها به عنوان چرک‌نویس استفاده کرد.

اگر کاغذ تمام شود، تولید مقوا برای بسته‌بندی پیتزا و سیب‌زمینی سوخاری و غیره هم متوقف می‌شود. آنرا کجای دلمان بگذاریم. سال‌ها وقت صرف کرده‌ایم تا از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنیم و از نوع کاغذی استفاده کنیم. حالا کاغذی‌اش هم دارد به پایان می‌رسد.

از همه اینها مهمتر هر چیزی را اگر بشود انبار کرد، کاغذ را نمی‌شود انبار کرد. آخر زود آتش می‌گیرد. حداقل باید یک هماهنگی بین همسایه‌ها ایجاد شود که همه یا کاغذ انبار کنند یا بنزین. که اگر بنزین یکی منفجر شد، سرمایه همسایه‌ای که کاغذ انبار کرده‌است به باد نرود.

راستی، کاغذ در تولید اسکناس شرکت دارد. اگر کاغذ تمام شود، اسکناس را چگونه تهیه کنیم؟ مخترعین علاوه بر تولید بدنه کارت ملی، بدنه کارت عابر بانک‌ها را هم تولید می‌کنند؟

پایان پیام

کد خبر : 98143 ساعت خبر : 11:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98143
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات