چرا ذخیره آب شیرین اهمیت دارد

ذخیره آب شیرین بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و دوام مراکز جمعیتی و زیست بوم های مستقر درآن مناطق دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در مقدمه این کتاب پژوهشی آمده است:

هم ذخایر آب و هم چرخه آب در معرض توجه و تاکید جامعه انسانی قرار دارند، اما بنا به دلایلی، چرخه آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از جمله می‌توان به این موارد زیر اشاره داشت:

یک: حلقه ارتباط متقابل سطح خشکی‌ها که محل استقرار اصلی انسان است با ذخایر اصلی آب در دریاها و اقیانوس‌ها، که پشتوانه اصلی بقای حیات در این سیاره است، از طریق این چرخه برقرار می‌شود.

دو: آب شور اقیانوس‌ها به طور طبیعی به کمک انرژی خورشید، تبخیر طبیعی و نمک‌زدایی‌شده و با قابلیت حرکت بیشتری توسط باد و جریانات توده‌های هوا در جو زمین به مناطق مختلفی سفر کرده و سپس متراکم شده و بصورت بارش در سطح خشکی‌ها، آب شیرین را در اختیار ساکنین آن قرار می‌دهد.

سه: پس از بارش، سفر آب در سطح زمین و با نفوذ در زمین ادامه می‌یابد و بخش مهمی از آب شیرین مورد نیاز زیست‌بوم‌ها در سطح زمین و در زیر خاک از این طریق تامین می‌شود.

ذخیره آب شیرین

چهار: بخشی از سهمیه طبیعی آبی که در اختیار فعالیت‌های زیستی مستقر در خشکی‌ها قرارگرفته است با ماندگاری بیشتری در زیرزمین، در پیکره‌های آبی و دریاچه‌ها و به صورت برف در کوهستان‌ها ذخیره می‌شود. این ذخیره آب شیرین، بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و دوام مراکز جمعیتی و زیست بوم های مستقر درآن مناطق دارد.

پنج: تاثیرپذیری آب در سفر خود در خشکی‌ها از محیط گوناگون است، و شاید مهم ترین آن تغییر کیفیت آن باشد، که موجب می‌شود بخشی از آبی که در انتهای سفر خود از طریق رودها به اقیانوس‌ها باز می‌گردد، دچار تغییرات کیفی مهمی شده باشد.

پایان پیام

کد خبر : 97734 ساعت خبر : 11:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97734
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات