گلونی

کیهان کلهر، همایون شجریان و پرواز همای با موسیقی چه کردند؟

موسیقی

موسیقی

زمزمه کردن مردم کار سختی است. بسیاری از مخاطبان پرواز همای از نوجوان تا بزرگسال اشعار او را حفظ هستند و هم‌خوانی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضا پرویز زاده نوازنده کمانچه و مدرس دانشگاه نوشته است: دو بار در کنسرت – نمایش سی و یک بار کنسرت با ستاره‌های همایون شجریان، دو بار در کنسرت پردگیانِ … و یک بار کنسرت  تریو رامبرانت از استاد کلهر و یک بار در کنسرتی از همای حضور داشته‌ام.

اخیرا شنیدم کنسرت حلاج پرواز همای برای هفتمین شب تمدید شده است. با شنیدن این خبر به یاد همایون شجریان و کیهان کلهر افتادم.

این سه تن مشترکانی با هم دارند. شاید برای برخی عجیب باشد که وجه مشترکی میان کلهر، شجریان و همای باشد. اما هست.

وجوه مشترک ایشان:

۱. هر سه، با اندک تفاوت، در حوزه موسیقیِ دستگاهی فعالیت می‌کنند. و البته در سطوحِ و کسوتِ متفاوت.

جایگاه استاد کلهر و سطح کمانچه‌نوازی ایشان قطعا نیاز به معرفی بنده ندارد و همچنین تبحر همایون شجریان در آواز و تنبک. با همای به اندازه آن دو از قبل آشنا نبودم اما او آواز را خوب می‌خواند. بسیار دقیق و با کمترین لغزش.

۲. نوازنده‌های اطراف این سه نفر، اکثرا درجه یک و کمابیش مشابه هستند. کسانی چون هادی آذرپیرا، امین اکبرپور، علی بهرامی‌فر، مهیار طریحی، پاشا هنجنی، سینا جهان‌آبادی البته نوید افقه را به دلایل شخصی با هییییچکس مقایسه نمی‌کنم.

۳. اما، موضوع اصلی پُست بنده در مورد این سه نفر کثرت مخاطب است. آن هم برای موسیقی دستگاهی که در چند سال اخیر وضعیتش را بهتر از من می‌دانید.

و این برای من موضوع جالبی است اگه عجیب نباشد. این سه، موسیقی دستگاهی را از هر جا که کسب کرده‌اند به میان مردم برده‌اند. کار ساده‌ای نیست.

ویژگی پرواز همای

وادار کردن مردم به زمزمه کردن یک ترانه کار سختی است. بسیاری از مخاطبان پرواز همای از نوجوان تا بزرگسال اشعار او را حفظ هستند و هم‌خوانی می‌کنند.

در نظر داشته باشید نادر مشایخی در اظهار نظری صریح درباره اپرای حلاج همای گفته است: به نظر من یک اپرای ایرانی بود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل