ایران بهشت نیست اما ایرانی‌‌ها مفلوک نیستند

ما نمی‌گوییم ایران بهشت است و آن‌جا جهنم. ما نمی‌گوییم وضع کنونی ما خوب است. ما نمی‌خواهیم خودمان را گول بزنیم.

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی:به گفته سازمان ملل متحد، متوسط درآمد سرانه ایرانیان در سال ۲۰۱۸ از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بالاتر است.

ایران با متوسط درآمد سرانه ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار در رده شصت و سوم جهان ایستاده است.

خبر فوق خبر جالبی بود. مگر ممکن است؟ سازمان ملل متحد آمار داده که متوسط درآمد سالیانه ما ایرانی‌ها از بعضی کشورهای اروپایی بالاتر است. شما باور می‌کنید؟

یک کف دست انصاف

ما هم گرانی و تورم و بی‌کاری و فساد اقتصادی موجود را قبول داریم. اما بد نیست کمی هم انصاف به خرج دهیم. ما عادت کردیم به تعریف‌ کردن از کشورهای خارجی.

از اقتصاد و مدیریت و فرهنگ و همه چیزشان تعریف می‌کنیم. تعریف‌هایی که چشمان شنونده از تعجب خیره می‌ماند و دهانش ساعت‌ها باز.

اما یک کف دست انصاف هم بد نیست. ما آن‌قدرها هم که غرغر می‌کنیم و نق می‌زنیم، بدبخت و مفلوک نیستیم. مشکل داریم اما نابود نشده‌ایم.

چرخ این مملکت با تمام دست‌اندازها و چاله‌ها و سراشیبی‌ها و توطئه‌ها، همچنان می‌چرخد.

مرغ همسایه

در ضمن کشورهای اروپایی و آمریکایی هم آن‌قدرها که ما تعریف می‌کنیم، بهشت برین نیستند. آن‌ها هم پر از مشکلات و ایراد هستند.

مردم آن کشورها هم با سختی پول در‌می‌آورند. مردمان آن‌ور آبی هم اگر یک روز کار و تلاش را کنار بگذارند، کارشان تمام است.

آن‌ها هم هزاران ایراد به دولت مردان خود وارد می‌دانند. آن‌جا هم مرغ همسایه غاز است. درست مثل کشور ما.

چند مثال

سریال بریکینگ بد را دیده‌اید؟ داستان یک معلم شیمی است که پس از تدریس در مدرسه می‌رود کارواش و ماشین مردم را می‌شوید.

آن‌جا توسط شاگردان کلاس خود مورد تمسخر قرار می‌گیرد. اما مجبور است کار کند. چون از پس مخارج زندگی معمولی خود هم به سختی برمی‌آید.

او پس از مدتی متوجه می‌شود که سرطان ریه دارد و بیمه هم هیچ کمکی به او نمی‌کند. او در نهایت با استفاده از علم شیمی به یکی از تولیدکنندگان مواد مخدر تبدیل می‌شود.

اگر باز هم معتقدید که آمریکا با بهشت تفاوت چندانی ندارد و هرکس شهروند آمریکا باشد ماهی چند هزار دلار حقوق می‌گیرد و زندگی راحتی دارد، نگاهی به مجله تایم این هفته بیاندازید.

مجله تایم را ایران چاپ نمی‌کند که بخواهد شما را گول بزند. جلد این هفته مجله تایم، تصویر زن میانسالی است که با وجود معلمی در دبیرستان و شغل همسرش باز هم از پس مخارج زندگی برنمی‌آید.

TIME
TIME

طرح روی جلد نشریه تایم: «مدرک فوق لیسانس دارم با ۱۶سال سابقه کار و دو شغل اضافه. پلاسمای خونم را هم اهدا می‌کنم تا بتوانم قبض‌هایم را پرداخت کنم. من یک معلم آمریکایی هستم.»

ایران بهشت نیست

ما نمی‌گوییم ایران بهشت است و آن‌جا جهنم. ما نمی‌گوییم وضع کنونی ما خوب است. ما نمی‌خواهیم خودمان را گول بزنیم.

اما این را هم بدانیم که آن‌قدرها هم که صبح تا شب غرغر می‌کنیم و نق می‌زنیم، بیچاره و مفلوک نیستیم.

دست‌انداز و سراشیبی زیاد است که انشالله در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌شود. البته اگر تا آن موقع این ناامیدی ما را از بین نبرد.

پایان پیام

کد خبر : 101004 ساعت خبر : 6:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101004
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات