شکوه حماسه کربلا در آیین چهل منبر خرم‌ آباد

شکوه حماسه کربلا در آیین چهل منبر خرم‌ آباد

آیین چهل منبر در خرم آباد برگزار شد. گزارش تصویری گلونی را ببینید.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: اگر بپذیریم که در پی آفرینش هر ذره‌ای در هستی، حکمت و رسالتی نهفته است آنوقت درک خواهیم کرد که حسین(ع) به جهان هستی قدم گذاشت تا حماسه کربلا را رقم بزند.

حماسه‌ای که تا ابد بر شاخسار درخت آفرینش نغمه‌خوان است و چه آوازی خوش‌تر از نوای حسینی و چه پرچمی برافراشته‌تر از علم ظلم ستیزی حسین(ع).

ایرانیان نیز از دیرباز و هر ساله، آیین سوگواری محرم را با شکوه و عظمت شایسته برای آن، برگزار کرده‌اند.

حتی در هر شهر و روستا بسته به نوع درکشان از نهضت کربلا، مراسم عزاداری رنگ و بویی متفاوت از جایی دیگر را دارد.

شکوه حماسه کربلا در آیین چهل منبر خرم‌ آباد

عکس‌های عارفه سپهوند از آیین چهل منبر خرم آباد

در کنار مراسم نخل گردانی با قدمت ۲۰۰ ساله در قم و یا اطعام خانواده‌های کم درآمد سیستان و یا مراسم بیل‌زنی در خراسان جنوبی، شاید یکی از باشکوه‌ترین و پرمعناترین مراسم، آیین چهل منبر خرم‌آباد و لاهیجان باشد.

آیین چهل منبر از ظهر روز تاسوعا تا اذان مغرب به طول می‌انجامد و یکی از دلایل شکوه این مراسم، مختص بودن آن به حضور زنان است.

زنان لر که «زینب»گونه در پاسداری فرهنگ عاشورای حسینی و ظلم ستیزی، با پای برهنه قدم در کوچه و خیابان می‌نهند و از منبری به منبر دیگر می‌روند و برای شهدای صحرای کربلا سوگواری می‌کنند.

منبرها در این آیین همان خانه‌های عاشقان حسینی است و شاید تمثیلی باشد از اینکه حریم خانه یک مسلمان مانند مسجد و منبر تقدس دارد.

و از اینکه حریم اهل بیت امام حسین(ع) توسط لشگریان یزید مورد هتک حرمت قرار گرفت، انزجار خود را نشان دهند.

زنان در آنروز با روبند و صورت پوشیده مراسم را اجرا می‌کنند که نشانه‌ای از حضورشان در تمامی عرصه‌های جامعه حتی ستیز و ایستادگی در برابر ظالم است با حفظ «حجاب».
زنان روزه سکوت دارند. سکوتشان به نشانه اقتدار است.

آنها سکوت می‌کنند تا نشان دهند که زن بودن به معنی ناله و شیون از روی ضعف نیست. همچون زینب(ع) که در صحرای کربلا بر مصیبتی که بر او روا داشته شد، سکوت کرد اما حضورش سبب زنده ماندن نهضت عاشورا شد.

عکس‌های شکیبا طولابی از چهل منبر لرستان

عکس‌های بیشتر

پایان پیام

کد خبر : 101364 ساعت خبر : 11:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101364
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات