محققان می‌گویند که مطالعه داستان‌ حال شما را بهتر می‌کند

دانشمندانی از دانشگاه‌های مختلف انگلیس و آمریکا در تحقیقات جداگانه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که مطالعه داستان تاثیر مثبتی روی حافظه و حال عمومی افراد دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اینک، با توجه به تحقیقات دانشمندان معلوم شده است که خواندن کتاب و به خصوص خواندن داستان و رمان حال روحی افراد را بهبود بخشیده و از آن‌ها انسان‌های بهتری می‌سازد.

دانشمندان می‌گویند مطالعه داستان اطلاع از ماجرا و حوادث اتفاق افتاده برای دیگران نیست بلکه وقتی کسی داستانی را می‌خواند همان اتفاقات را تجربه می‌کند.

تحقیقات دانشگاه ادینبورگ انگلیس و کالج سلطنتی لندن نشان می‌دهد مطالعه داستان ضریب هوشی انسان (IQ) را زیاد می‌کند.

در تحقیقات میدانی این دانشگاه با شرکت ۱۸۹۰ نفر از نوجوانان انگلیسی بین ۷ تا ۱۶ سال، محققان دریافتند که کودکان و نوجوانانی که با کتاب داستان انس داشتند، نسبت به بقیه همسالان خود توانایی‌های بیشتری در ارتباطات کلامی و رفتاری برخوردار بودند.

محققان گفتند کسانی که داستان می‌خوانند در درس‌های خود نسبت به بقیه همکلاسان خود موفق‌تر هستند.

در تحقیق دیگری که دانشگاه لیورپول انجام داده تاثیر مثبت مطالعه داستان در زندگی شخصی بزرگسالان انگلیسی معلوم شد.

در این تحقیق ۴۱۶۴ نفر با رده سنی بالاتر از ۲۴ سال شرکت داشتند.

محققان این دانشگاه به این نتیجه رسیدند که سطح اعتماد به نفس افرادی که در برنامه روزانه خود مطالعه داستان و رمان را به طور منظم رعایت می‌کنند بیشتر است.

محققان دریافتند کسانی که بیشتر داستان می‌خوانند نسبت به دیگران کمتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند و به عبارتی حال عمومی آنها در زندگی بهتر از کسانی است که عادت ندارند داستان بخوانند.

این تحقیقات انگلیسی درحالی انجام شد که نتایج یک تحقیق دانشمندان عصب شناس آمریکایی نیز نشان می‌دهد مطالعه داستان تاثیر مثبتی در رابطه با حافظه و مغز انسان دارد.

این تحقیق که ماه گذشته در مجله آمریکایی نورولوژی منتشر شد، نشان می‌دهد مطالعه داستان فعالیت‌های مشابهی در نقاط مختلف مغز فعال می‌کند که می‌تواند به حافظه انسان کمک و از زوال آن جلوگیری کند.

دانشمندان آمریکایی در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که مطالعه داستان و رمان به حفاظت از حافظه و مغز انسان در سنین پیری کمک می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 99499 ساعت خبر : 10:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99499
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات