گلونی

ایران رتبه نخست جهان در نشست زمین

فرونشست

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: شهرستان ورامین با سالانه ۳۶ سانتی متر نشست زمین، رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

باز هم در یک موضوع منفی رکورد زدیم. همین روند ادامه پیدا کند تا چند سال دیگر احتمالا ورامین پوسته و جبه را می‌گذراند و به مرکز زمین نزدیک می‌شود.

وضعیت سایر نقاط کشور هم از این بهتر نیست. همه‌جا فرونشست‌ها و فروچاله‌ها دیده می‌شوند.

شمال و جنوب و شرق و غرب هم ندارد. یکی دیگر از رکوردهایی که زدیم باعث این وضعیت شده است.

ایران یک از کشورهایی است که بیشترین استفاده از آب‌های زیرزمین را در جهان دارند. کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی‌های وحشتناکی کرده‌اند. از خالی شدن نیمی از کشور از سکنه تا کمبود آب آشامیدنی در همه نقاط ایران.

رتبه نخست جهان

آب‌های زیرزمینی را به بالا پمپاژ کردیم و سفره‌ها را خالی مردیم که مثلا هندوانه بکاریم ولی حالا دربه‌در دنبال راه چاره برای تامین آب آشامیدنی هستیم.

واقعیت دیگر این است که در میان این همه مصیبت کسی هم به فکر چاره نیست. رئیس سازمان محیط زیست تنها کار ملموسی که انجام می‌دهد مصاحبه‌های هر از چند گاه است که همیشه با یک تیتر جنجالی منعکس می‌شود.

کسی نیست به ایشان بگوید خود ما می‌دانیم که چه بلایی سرمان آمده است، لطفا شما چاره فرار از این بحران را بگویید.

اتفاقا همین آقای کلانتری سال‌ها وزیر کشاورزی بود و همه ما می‌دانیم که قسمت عمده‌ای از بحران آب کشور توسط کشاورزی سنتی و عقب‌مانده ایجاد شده است.

وقتی آماری از روند برنامه‌های جلوگیری از نابودی بیشتر منابع آبی داده نمی‌شود و مدیران این عرصه فقط حرف می‌زنند و آه و ناله می‌کنند، یعنی کاری در حال انجام نیست. محیط زیست ایران به حال خود رها شده است تا مگر دستی از غیب به دادش برسد.

فعلا همه سرگرم بالا رفتن دلار و قیمت پوشک هستند و سر که بلند کنیم، کشوری داریم که برهوت شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل