بازارهای هفتگی لاهیجان

بازارهای هفتگی لاهیجان

به گزارش پایگاه خبری گلونی: بازارهای هفتگی در شهرستان های مختلف استان گیلان و در طول هفته برپا می شود.

در این بازارها روستاییان کالاهای خود را برای فروش به شهرستان می آورند. بازهای هفتگی لاهیجان  نمونه ای از این نوع بازارهاست.

بازارهای هفتگی لاهیجان

بازار هفتگی لاهیجان

در لاهیجان در چند دهه‌ی گذشته هفته‌ی دو روز بازار تشکیل می‌شد، بر اثر گسترش شهر و افزایش جمعیت و بازارهای جدید از جمله پاساژها و غیره به فراموشی سپرده شده است.

چهارشنبه بازار رودبنه

شهررودبنه به عنوان مرکز بخش رودبنه در کنار حشمت‌رود واقع شده است، با آستانه‌ی اشرفیه ۶ کیلومتر و با لاهیجان ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

در سال ۱۳۷۰ دارای ۴۴۲ خانوار و ۲۰۸۶ نفر جمعیت داشته است. اداره ی بازار در گذشته برعهده‌ی داروغه بود.

ولی در سال‌های اخیر زیر نظارت شهرداری است. بازار هفتگی رودبنه، مدتی از رونق آن کاسته شده بود، امّا در سال‌های اخیر دوباره رونق گرفته است.

 شنبه بازار شیخ علی کلایه

بازار شیخ علی کلایه از بازارهای هفتگی لاهیجان پیش از این در روزهای چهارشنبه تشکیل می‌گردید، امّا در سال‌های اخیر در روزهای شنبه تشکیل می گردد.

روستای شیخ علی کلایه در ۹ کیلومتری رودبنه و در ۲۱ کیلومتری شمال غربی لاهیجان واقع شده و بر اساس آمار سال ۱۳۷۰ تعداد ۱۸۵ خانوار و ۹۵۲ نفر جمعیت دارد.

روستای مزبور تابع دهستان رودبنه از بخش مرکزی لاهیجان است.

برای رسیدن به این بازار ابتدا باید ۷ کیلومتر مسیر لاهیجان ـ رودبنه را پیمود و وارد یک جاده‌ی آسفالته‌ی ۹ کیلومتری شد و بعد از پیمودن نیمی از جاده وارد جاده‌ی خاکی موسوم به پل زمانی گردید.

بعد از پیمون ۵ کیلومتر به روستای شیخ علی کلایه رسید.

بازار هفتگی شیخ علی کلایه از بازارهای پرمشتری و از بازارهای درجه‌ی  ۳ استان است، فروشندگان بیشتر از شهرهای لاهیجان و آستانه‌ی اشرفیه به این بازار می‌آیند.

مواد غذایی، پوشاک، لوازم منزل و وسایل کشاورزی را به فروش می‌رسانند، روستاییان اطراف نیز برخی از محصولات خود شامل: برنج، سبزی و برخی از میوه‌ها را در این بازار عرضه می کنند.

  سه شنبه بازار شیرجوپشت

شیرجوپشت مرکز دهستان شیرجوپشت در ۱۸ کیلومتری شهرستان لاهیجان و در ۶ کیلومتری شهر رودبنه قرار دارد.

شیرجوپشت شامل: شیرجوپشت بالا و شیرجوپشت پایین می‌باشد که مجموعاً ۲۳۴ خانوار و ۱۴۴۲ نفر جمعیت دارند.

بازار هفتگی قبلاً در بارکو سرا تشکیل می‌شد، مدتی است که به پایین جوپشت انتقال یافته است.

فروشندگان این بازار بیشتر از لنگرود و لاهیجان و آستانه‌اشرفیه به این بازار می آیند و مشتریان آن‌ها از بارکوسرا، کچلام، ناصرکیاده و برخی ار روستاهای هم جوار هستند.

کالاها و اجناسی که در بازار عرضه می‌شود عبارتند از: مواد غذایی، پوشاک، وسایل منزل، برخی از سبزی‌ها و میوه‌های فصلی و برنج.

 سه شنبه بازار لفمجان

لفمجان در ۱۲ کیلومتری لاهیجان قرار دارد، بر اساس آمار سال ۱۳۷۰ دهستان لفمجان دارای ۲۲ آبادی، ۲۵۶۲ خانوار و ۱۱۷۲۴ نفر جمعیت داشته است.

بازار در مرکز دهستان در لفمجان درمیدان کوچک دهستان برگزار می گردد.

در بازار هفته‌ی لفمجان علاوه بر مواد غذایی و پوشاک و لوازم منزل محصولات روستا از جمله برنج، چای و برخی از میوه‌ها مخصوصاً گوجه‌ی سبز عرضه می‌شود.

این بود برخی از بازارهای هفتگی لاهیجان در گذشته و امروز.

پایان پیام

کد خبر : 104251 ساعت خبر : 4:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104251
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات