گلونی

زیستگاه پلنگ ایرانی در پرور پاییزی شد

شهمیرزاد

شهمیرزاد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مناطق شمال استان سمنان به ویژه منطقه شهمیرزاد و مهدیشهر یا سنگسر یکی از مناطق مهم طبیعت ایران و زیستگاه پلنگ ایرانی است.

منطقه حفاظت شده پرور parvar در این منطقه قرار دارد.

این منطقه یکی از عجایب طبیعت ایران هم هست. کلا همه مناطق شمالی استان سمنان از تقریباً چنین ویژگی دارند.

ویژگی منحصر به فرد آنها این است که شما به فاصله اندکی ناگهان از بیابان و فلات مرکزی ایران به جنگل‌های هیرکانی می‌رسید.

یعنی کافی است که از شهمیرزاد به سمت ساری حرکت کنید و بعد از تقریبا ۲۰ کیلومتر به جاده‌ای برسید که به سمت روستای رودبارک و یا منطقه پرور یا به چاشم می‌رود.

بعد از تقریبا ۴۰ دقیقه رانندگی از بیابان‌های فلات مرکزی ایران وارد جنگل‌های هیرکانی می‌شوید.

یعنی ناگهان با اولین درخت بلوط تناور هیرکانی مواجه خواهید شد و خود را در میان جنگل‌ها می‌یابید.

اینجا جایی است که پلنگ ایرانی زندگی می‌کند.

در سال‌های گذشته پلنگ ایرانی بارها در این منطقه مشاهده شده است و علاوه بر دوربین‌های تله‌ای محیط زیست، دوربین‌های پلیس راه نیز پلنگ ایرانی را در همین جاده شناسایی کرده‌اند. این منطقه حالا رنگ و بوی پاییزی به خود گرفته است عکس‌هایی از جاده شهمیرزاد به رودبارک را در پایگاه خبری گلونی ببینید:

شهمیرزاد

زیستگاه پلنگ ایرانی

در سایت کوه‌ها وبیابان‌های ایران آمده است:

منطقه حفاظت شده پرور در ۴۰ کیلومتری سنگسر واقع است که به لحاظ قرار گرفتن در میان دو اکوسیستم مناطق بیابانی جنوب استان سمنان و مناطق جنگلی استان مازندران و متأثر شدن از این دو اکوسیستم دارای سیمای جذاب طبیعی و جلوه های زیبایی از شاهکارهای خلقت است.

منطقه حفاظت شده پرور با تأثیر پذیری از محیط اطراف خود و پوشش گیاهی متنوع، زیستگاه خوبی را برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری فراهم آورده است.

پوشش گیاهی بارز منطقه شامل بلوط، افرا، راش، ولیک، اورس، گلابی وحشی، درمنه، آویشن، انواع گون، انواع گرامینه، ممرز، زرشک و گل گاوزبان است.

پستانداران بارز منطقه شامل: مارال، کل و بز، قوچ و میش، شوکا، آهو، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، یوزپلنگ، شغال، خوک، سمور، روباه و انواع گربه وحشی می باشد. انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کبک دری،قرقاول، هوبره و … پرندگان منطقه را تشکیل می‌دهند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل