گلونی

ماشین‌های سیاه و سفید ما و روزگار سفید دلال‌ها

پارکینگ ساختمان وزارت نفت خیابان طالقانی دهه ۴۰

پارکینگ ساختمان وزارت نفت خیابان طالقانی دهه ۴۰

زمانی دنیای درون تلویزیون‌های‌مان یا سیاه و سفید بود یا توسی. سوپراستارهای دهه ۶۰ را سیاه و سفید دوست داشتیم و جنگ و خون و شهید و دوست و دشمن‌هایمان‌ را هم به یک رنگ می‌دیدیم.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: نمی‌دانم به سن شما قد می‌دهد یا خیر! بچه که بودیم از این تلویزیون‌ها داشتیم که درشان باز و بسته می‌شد؛ از همان‌ها که به جز قاب بیرون‌شان هر چه درون‌شان می‌دیدیم سیاه و سفید بود.

دنیای درون تلویزیون ما یا سیاه بود یا سفید یا توسی. سوپراستارهای دهه ۶۰ را سیاه و سفید دوست داشتیم و جنگ و خون و شهید و دوست و دشمن‌هایمان‌ را هم به یک رنگ می‌دیدیم.

اما در عوض دنیای بیرون تلویزیون‌هایمان، رنگی بود. خانم‌ها مقید به پوشیدن چادر سیاه نبودند و اگر گل‌گلی هم سر می‌کردند کسی نگاه همراه با تمسخر نمی‌کرد.

رنوی زرد قناری بابا در کنار فولکس قورباغه‌ای سبز همسایه کناری و پیکان قرمز همسایه بالایی زیباتر بود.

دهه ۵۰ میدان نقش جهان اصفهان
دهه ۴۰ عکس از بالای ساختمان پلاسکو

کسی رنگ قرمز آلبالویی را لوس و زنانه نمی‌دید، رنگ سبز، رنگ طبیعت بود، با بنز ۱۹۰ گازوئیلی سفر شمال می‌چسبید و با آریای آبی رنگ لب دریا عکس‌ها زیباتر می‌شد و  پژو ۵۰۴ قرمز جان می‌داد برای ماشین عروس شدن.

پژو ۵۰۴

حالا درون تلویزیون‌هایمان رنگی است با قاب‌های مشکی، سلبریتی‌ها و سوپراستار‌های‌مان‌ رنگارنگ هستند و جنگ‌ها را با رنگ واقعی خون‌هایی که می‌ریزند می‌بینیم.

اما خیابان‌های‌مان پر شده است از ماشین‌های سیاه و سفید و نقره‌ای. بنگاه‌ها پر شده است از دلال‌هایی که سیاه و سفید را رند بازار می‌دانند و سلیقه‌های‌مان را هم‌رنگ عیار جیب‌شان کرده‌اند.

در تابستان سفید می‌فروشند چون گرما را بیشتر منعکس می‌کند و در زمستان مشکی را زیباتر می‌دانند چون گرما را بیشتر جذب می‌کنند.

دلال‌ها برای صافکارها و نقاش‌ها مشتری جمع می‌کنند و خودروهای سفید را به بهانه این‌که در تصادفات کمتر خود را نشان می‌دهند و بعد از صافکاری و نقاشی ایرادات‌شان کمتر دیده می‌شود، به راحتی می‌فروشند.

این روزها دلال‌ها بازار را بیشتر سفید کرده‌اند و روزگار خریداران بازار را سیاه.

کاش خودمان برای رنگ‌های زندگی‌مان تصمیم بگیریم، نه که دنبال رنگ مد باشیم برای پوشش‌مان و یا رنگ ماشین وسیله‌ای شود برای فخر فروشی‌مان.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل