گلونی

معرفی محله های قدیم لاهیجان

محله ی قدیمی

محله های قدیم لاهیجان

به گزارش پایگاه خبری گلونی: در گذشته لاهیجان از وسعت بیشتری برخوردار بود و محله­ های قدیم در این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند.

محله های قدیم لاهیجان

معرفی محله‌های قدیم لاهیجان

لاهیجان زمانی تختگاه سلاطین کیایی بوده و از شهرهای دیرین گیلان است. لاهیجان از نظر بافت شهری به دو قسمت لاهیجان جدید و نو و لاهیجان قدیمی تقسیم می‌شود.

لاهیجان جدید در بخش جنوب شرقی در پای شیخان کوه = شاه نشین کوه و شیطان کوه خود را نشان می‌دهد و لاهیجان قدیمی در محلاتی که بر اساس حرفه و عوارض جغرافیایی و یا زیارتگاه‌ها نامگذاری شده است.

محله های قدیم لاهیجان همانند: خمیرکلایه ـ شعربافان ـ میدان بر اساس شغل و حرفه ـ پرده‌سر بر اساس عوارض جغرافیایی و امیر شهید بر اساس موقعیت مذهبی نام گرفته‌اند.

محله‌ های قدیم لاهیجان در زمان هـ. ل. رابینو به نام‌های زیر خوانده می‌شدند. رابینو می‌نویسد:

۱ ـ خومر کلایه

یکی از محله های قدیم لاهیجان محله ی خومر کلایه است .خانه‌ی حاکم شهر نیز در این محله است با غریب آباد سیصد و پنجاه در خانه و سه مسجد دارد. یکی از این مساجد معروف به مسجد سلیمانیه است و متصل به مدرسه‌ای است این محله چهار امام زاده دارد.

۲ ـ محله‌ی اردو بازار

این محله نزدیک سبزه میدان است و سابقاً به محله‌ی قلعه مشهور بود، این قلعه که این محله به نام آن شهرت پیدا کرده است، در سال ۹۱۴ قمری به دست سربازان امیره حسام‌الدین فومنی خراب شد و سلطان احمد خان دو سال صرف تجدید بنای آن کرد. در سال هزار هجری، شاه عباس در اطراف همین قلعه اردو زد و نام «اردوبازار» از این وقت به وجود آمد. همین قلعه مدت مدیدی جایگاه حکمرانان صوفی بیه پیش بود. پس از آن خراب شده است. تپه‌ای کوچک و مقداری آجری، محل این قلعه را مشخص می کند، این محله سیصد در خانه دارد.

۳ ـ محله‌ی میدان

این محله هم که از محله های قدیم لاهیجان است، مهمترین محله‌ی شهر لاهیجان است، بقعه‌ی آقا پیرعلی و آقا میرزا ابراهیم و خرابه‌های مسجد زیبا به نام اکبریه که در سال ۱۲۳۹ قمری بنا شده است، در اینجا هست. مسجد آقا و مسجدی متصل به بقعه‌ آقا پیرعلی نیز در این محله است.

۴ ـ شعر باف محله

که سابقاً‌به نام «کوهستانکی» معروف بوده است. دویست و پنجاه در خانه در این محله است. ساکنان این محله در زمان رابینو حیدری بوده‌اند، بقعه‌ی آقا سید محمد یمنی و یک مدرسه و مسجد آقا سید حسین و دو امام‌زاده که یکی به نام پیر علی است در این محله است.

۵ ـ محله‌ی پُرد سر

کلمه «پُرد» در گیلکی به معنی پل است و ترکیب پردسر یعنی سرپل و چون این محله کنار پل تخته‌ای رودخانه‌ی لاهیجان بوده، به این نام معروف شده است. پل تخته‌ای بعداً آجری شده و هنوز برپاست، در این محله دو مسجد و مزار ملا عاقل و بقعه‌ی آقا سید ابراهیم جزء آثار تاریخی شمرده می شود.

۶ ـ محله‌ی کاروان سرابر

این محله و محله‌ی پردسر را چون هم جوار هستند معمولاً با یکدیگر نام می‌برند. در تکیه‌ای از این محله بقعه‌ی آقا سید جمال‌الدین اشرف است. (ستوده، ۱۳۷۴ : ۷۸).

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل