گلونی

کشت برنج در گیلان و مراحل آن

شالیکاری

شالیکاری

کشت‌ برنج‌

همه چیز درباره ی کشت برنج

به گزارش پایگاه خبری گلونی: کشت برنج مراحل مختلفی دارد که برای به دست آمدن برنج مرغوب باید تمامی این مراحل به درستی و با دقت کامل انجام شود.

۱ ـ آماده‌ سازی‌ زمین‌

برای کشت برنج در ابتدای‌ کار زمین‌ را کرت‌بندی‌  یا مرزبندی‌ می‌کنند و علفهای‌ هرز را می‌ریزند وسط‌ مزرعه‌ و زمین‌ را با موتور شخم‌ می‌زنند.

جاهایی‌ که‌ گاو آهن‌ و موتور نمی‌رود با بیل‌ شخم‌ می‌زنند، این‌شخم‌ زدن‌ در دو یا سه‌ مرحله‌ با فاصله‌ صورت‌ می‌گیرد. بعد از شخم‌ زدن‌ به‌ زمین‌ کود می‌دهند، تا اینجا زمین‌ آماده‌ کشت‌ می‌شوند .

۲ ـ آماده‌ سازی‌ بذر

یکی از مراح مهم در کشت برنج آماده سازی بذر است. بذر از نوع‌ مرغوب‌ جو (شلتوک‌) انتخاب‌ می‌شود. ابتدا جو را حدود ۲۴ یا ۴۸ ساعت‌ در آب‌ قرارمی‌دهند.

پس‌ از بیرون‌ آوردن‌ جو از آب‌ آنرا در گرم‌ خانه‌ قرار داده‌ تا جو از حالت‌ جو بودن‌ خارج‌ شده‌ و به‌ بذر تبدیل‌ شود.

در این‌ زمان‌ جو دارای‌ ریشه‌ کوچکی‌ می‌شود که‌ در اصطلاح‌ محلی‌ به‌ آن‌ «کَل»‌ می‌گویند در این‌ مرحله‌ بذر آماده‌ کاشتن‌ است‌.

۳ ـ آماده‌سازی‌ نشاء

برای کشت برنج مرغوب باید تمامی مراحل به درستی و با دقت انجام گیرد. بعد از آماده‌ شدن‌ بذر محل‌ جوانه‌ و بذرپاشی‌ را آماده‌ می‌کنند.

به این‌ صورت‌ که‌ محل‌ تعیین‌  شده ‌را هموار نموده‌ و در آن‌ آب‌ می‌ریزند.

بعد از اینکه‌ زمین‌ صاف‌  شد یا رسوب‌ ته‌نشین‌ شد بذر را بصورت‌  زیاد (انبوه‌)  در آن‌ می‌ریزند.

بعد از سه‌ روز که‌ از بذرپاشی‌ گذشت‌ کاه‌ را سوزانده‌ و سوخته‌ آنرا که‌  به‌ «سُوته»‌ معروف‌ است‌ روی‌ آن‌ می‌ریزند.

به گفته‌ی‌ محلی‌ها این‌ کار برای‌ گرم‌ نگهداشتن‌ بذر انجام‌ می‌گیرد. بعد از اینکار حدوداً ۳۵ روز محل‌ را آبیاری‌ می‌کنند و یا گاهی‌آبش‌ را می‌کشند.

این‌ محل‌ در معرض‌ آفتاب‌ قرار دارد زیرا آفتاب‌ از تغییر و تحول‌ و رخنه‌ آفات‌ جلوگیری‌ می‌کند.

اخیراً برای‌  آماده‌سازی‌ نشاء روش‌ جدیدی‌ اختراع‌ شده‌ و آن‌ استفاده‌ از گلخانه‌‌ پلاستیکی‌ است ‌اما در برخی از روستاها کاربرد چندانی‌ ندارد.

زیرا به‌ عقیده‌ی‌ اهالی‌ میزان‌ بهره ‌دهی اش‌ کمتر از روش‌ معمول‌ است‌. در هر صورت‌ پس‌ از ۲ روز نشاء آماده‌ شده‌ و می‌توانند آنرا در زمین‌ اصلی‌ بکارند.

۴ ـ نشاء برنج‌

کشت‌ برنج‌ از اوایل‌ اردیبهشت‌ ماه‌ شروع‌ می‌شود. در این‌ روستاها کار نشاء توسط‌ زن‌های‌  روستایی انجام‌ می‌گیرد.

بعد از اینکه ‌عمل‌  نشاء پایان‌ یافت‌. در زمین‌ داروی‌ علف‌ کُش‌ می‌ریزند که‌ از رشد علف‌های‌ هرز جلوگیری‌ کندو بعد از آن‌ کود می‌دهند.

در این‌  روستا کوددهی‌ به‌ سه‌ صورت‌ انجام‌ می‌گیرد.

۱ ـ یک‌ نوع‌ این‌ است‌ که‌ سه‌ یا چهار روز قبل‌ از نشاء به‌ زمین‌ کود می‌دهند

۲ ـ نوع‌ دوم‌ این‌ است‌ که‌ همراه‌ نشاء به‌ زمین‌ کود می‌دهند.

۳ ـ و نوع‌ سوم‌ اینکه‌ ۷ روز بعد از نشاء به‌ زمین‌ کود می‌دهند.

بنا به‌ گفته‌ اهالی‌ تجربه‌ ثابت‌ نموده‌ که‌ کود دادن‌ همراه‌ با نشاء بهتر از انواع‌ دیگر است‌ قبل‌ از نشاءممکن‌ است‌ به‌ نشاء آسیب‌ برساند.

در قدیم‌ به جای‌ کود شیمیایی‌ از کود حیوانی‌ (منظور از کود حیوانی‌ همان‌ فضولات‌ دام‌ها است) استفاده‌ می‌کردند.

زیرا در آن‌ زمان‌ جمعیت‌ کمتر و تعداد دامها بیشتر بود ولی‌ امروزه‌ کود حیوانی‌کافی‌ نیست‌ و به همین‌ دلیل‌ از آن‌ استفاده‌ نمی‌شود.

۲۵ روز که‌ از نشاء گذشت‌ عمل‌ وجین‌ شروع‌ می‌شود، ۲۰ یا ۲۵ روز که‌ از وجین‌ اول‌ گذشت‌ وجین‌ دوم‌ می‌کنند که‌ به‌ آن‌ دوباره‌ می‌گویند. تمام‌ این‌ کارها توسط‌ زنان‌ انجام‌می‌گیرد.

مدت‌ ۲۰ یا ۲۵ روز که‌ از وجین‌ دوم‌ گذشت‌ ساقه‌ آماده‌ خوشه‌ دادن‌ است‌ ‌تا خوشه‌ کاملا رشد کند بعد از یکماه‌ خوشه‌ رسیده‌ و آماده‌ برداشت‌ می‌شود.

در این‌زمان‌ مردان‌ برای‌ جمع‌آوری‌ محصول‌ به‌ مزارع‌ می‌روند.

۵ ـ مراحل‌ پس‌ از برداشت‌ محصول‌

پس‌ از برداشت‌، محصول‌  را در انبار برنج‌ که‌ به‌ آن‌ کندوج‌  می‌گویند نگهداری‌ می‌کنند. قدیم‌ رسم‌ بر این‌ بود که‌ بمقدار نیاز از محصول‌ خرمن‌ می‌کردند.

اما امروزه‌ بلافاصله‌ پس‌ از برداشت‌ محصول‌ یا به عبارتی‌ بالا آوردن‌ آنرا خرمن‌ می‌کنند بیشترین‌ دلیل‌ این‌ کار نیز نیاز کشاورز و مقروض‌ بودن‌ وی‌ است‌.

پس‌ از خرمن‌ کردن‌ محصول‌ را به‌ کارخانه‌ی‌ برنج‌  کوبی‌ می‌برند و توسط‌ خرمن‌ کوب‌ جو از خوشه‌ جدا می‌شود و برنج‌ کوب‌ نیز برنج‌ را از جو جدا می‌کند.

در کارخانه‌ی‌ برنج‌ کوبی‌ ابتدا برنجها را در تراف‌  می‌ریزند تا خشک‌ شوند تراف‌ عبارت‌ است‌ از اطاق‌ بسیاربزرگی‌  که‌ چهار طرف‌ آن‌ گرفته‌ شده‌ است‌.

در قسمت‌ مرکزی‌  این‌ اطاق‌  شئی ‌تورمانند بصورت‌ افقی‌ قرار دارد که‌ جوها توسط‌  دستگاهی‌ روی‌ آن‌ ریخته‌ می‌شوند.

زیر تورخالی‌ است‌ و در کنار این‌ قسمت‌ (قسمت‌ خالی‌) از بیرون‌ آتش‌ روشن‌ است‌ و توسط‌  موتور وپروانه ‌ گرمای‌ حاصله‌ از سوراخ‌  موجود در دیوار بدرون‌ تراف‌ فرستاده‌ می‌شود.

این‌ گرما باید یکنواخت‌ باشد. جوها توسط‌ این‌ گرما خشک‌ می‌شوند. معمولا مدت‌۱۰ یا ۱۵ روز طول‌ یک‌ تا ۵/۱ روز جو داخل‌ تراف‌ می‌ماند تا خوب‌ خشک‌ شود.

بعد از آن‌ توسط‌ دستگاهی‌ پوسته‌ جو از آن‌ جدا شده‌ و برنج‌ بیرون‌ می‌آید.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل