سفیدبالک ها تابستان امسال کجا بودند؟

پایگاه خبری گلونی؛ نگار فیض‌آبادی: شاید باورتان نشود اما مدت‌هاست به این فکر می‌کنم که چرا سفیدبالک ها تابستان امسال به تهران نیامدند؟

واقعاً برای شما سؤال نبود که کجا بودند؟ ممکن است بگویید به خاطر تلاش مسئولان بوده که سفیدبالک‌ ها سر به نیست شدند. اما خب مسئولان در زمینه‌های دیگری تلاش کردند. مثلاً اگر همین‌الان، خوب به خودتان نگاه کنید می‌بینید حباب دلار مثل یک سفید بالک سمج، به شما چسبیده است.

از باران ممنونیم

سال‌های قبل، ترفند شهرداری برای دست‌به‌سر کردن سفیدبالک ها استفاده از چسب‌های زردی بود که روی درختان نصب می‌شد. اما آنطور که باید افاقه نمی‌کرد. علیرضا نادری، کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان حفاظت محیط‌زیست، معتقد اس

پت که «بارندگی‌های بهاره، جمعیت این حشره را کنترل کرده است». با‌این‌حساب، بازهم باید از عوامل طبیعی، ممنون باشیم که وارد عمل شدند و جلوی جمعیت سفید بالک ها را گرفتند. گرچه، بارندگی‌های امسال هم کم بود.

خشکسالی و فراری دادن سفیدبالک ها

از‌طرف‌دیگر، به اعتقاد حسن رجبی مهام، استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی، «حضور سفیدبالک‌ها در شهر تهران بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و علت نبود این حشرات در شهر طی تابستان امسال به دلیل خشکسالی بود». بازهم می‌بینیم مدیریت شهری، برای مهار این حشرات موفق نبوده و خشکسالی و افزایش دمای شهر تهران، توانسته‌اند جمعیت آنها را کم کنند.

دو نگرانی مهم

در طول چند سال اخیر، طغیان سفیدبالک ها فقط یکی از مشکلات زیست‌محیطی تهران بود. مشکلی که شهرداری نتوانست آن را حل کند و برای مدیریت وضعیت، نیاز به یک دوره طولانی‌مدت داشت.

اگر فرض کنیم خشکسالی و افزایش دما، باعث شده تا سفیدبالک ها پا به فرار بگذارند، باید بیشتر از قبل نگران شویم. آن‌هم به دو دلیل.

اول اینکه؛ این فقط یک روی سکه است و افزایش دما و خشکسالی، تبعات منفی متعددی خواهند داشت که به‌مرورزمان، خودنمایی خواهند کرد.

دلیل دوم هم این است که مدیران ما هنوز نمی‌توانند معضلات زیست‌محیطی شهری را حل کنند و عوامل طبیعی هستند که شرایط را بهتر می‌کنند. بنابراین، باید از برخی مسئولان بخواهیم حداقل در کار طبیعت، دخالت نکرده و با ندانم‌کاری‌هایشان، مشکلات را چند برابر نکنند.

پایان پیام

کد خبر : 102043 ساعت خبر : 2:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=102043
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات