به یکدیگر رحم کنیم و کالا نخریم

به یکدیگر رحم کنیم و کالا نخریم. بیش از نیازمان کالا نخریم.

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: کمتر از دو ماه دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال می‌شود و با اینکه همه از آن روز موعود حرف می‌زنند، ولی از چند ماه گذشته شاهد هستیم که بازار ایران به نقطه بحرانی رسیده است.

بحرانی که با افزایش قیمت ارز شروع شد. گروهی اعتقاد به عمدی بود این افزایش دارند و دولت هم طبعا مخالف این نظریه است. دایل آن هرچه که باشد شرایط اقتصادی مردم وخیم شده است.

قیمت‌ها سر به‌ فلک کشیده است و برخی اجناس نایاب و کمیاب شده‌اند. سوال اینجاست مگر چه اتفاقی افتاده است که وضعیت بازار به اینجا رسیده و حتی اعمال‌کنندگان تحریم هم مات و مبهوت هستند؟

چون دوست دشمن است…

به نظر نمی‌رسد دلیل این همه بی‌ثباتی در خارج از کشور باشد. انبار کردن و احتمال پوشک توسط توزیع‌کنندگان عمده هیچ ارتباطی به آن سوی مرزها ندارد.

واقعیت این است که اوضاع اسفناک کنونی فقط نتیجه بی‌برنامه‌گی و البته شیطنت دولت و سواستفاده‌گران وابسته به سیستم‌های فاسد دولتی و نهادهای پولی دیگر است.

می‌شود چشم‌ها را بست و همه چیز را به دشمنان نسبت داد ولی ما هستیم که به خودمان رحم نمی‌کنیم. کار دشمنی، دشمنی است ولی چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم.

از بقالی‌های کوچک تا واردکنندگان عمده کالای اساسی و مورد نیاز مردم به فکر سو استفاده از این وضعیت هستند. همه به هر شکلی می‌خواهند از این نمد برای خود کلاهی بسازند.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی شرایطی برای مشتریان می‌گذارند که به شوخی شبیه است و تولیدکنندگان کالاهای اساسی اجناس را تا جایی در انبارها نگه می‌دارند که مشتریان با هر قیمتی راضی به خرید باشند.

بیش از نیازمان کالا نخریم

در این بلبشو هیچ نظارتی مشاهده نمی‌شود. چند اقدام مختصر از سوی وزارت‌هایی مثل ارتباطات انجام شد ولی به نظر می‌رسد گوش آنها را هم کشیده‌اند. چون مدتی می‌شود که صدایی از آنها هم بلند نمی‌شود. همه دست روی دست گذاشته‌اند هیچ اقدامی نمی‌کنند.

از سوی دیگر مردم هم که از آینده می‌ترسند روی به انبار اجناس و خرید بیش از حد نیاز کرده‌اند.

شبکه‌های ایرانی خارج از کشور هم در این کار به آنها راهنمایی می‌دهند و مردم را بیشتر در هراس فرو می‌برند. نباید به این دسته از مردم خرده گرفت.

یک سرپرست خانواده می‌بیند قبل از تحریم روز به روز زندگی‌‌اش سخت‌تر می‌شود و ترس از آینده نامعلوم بعد از اعمال دوباره تحریم‌ها، او را به سمت خرید بیش از نیاز می‌کشاند چون برایش تجربه شده است که جنشی که امروز گران می‌خرد را باید فردا گران‌تر بخرد.

وضعیت سختی است. باید منتظر ماند و دید چه موقع جیب‌های دولت از فروش دلار حالا نزدیک بیست هزار تومانی پر می‌شود تا بعد از آن فکری به حال بازار و‌ کمبود جنس و افزایش قیمت‌ها بکند.

پایان پیام

کد خبر : 101974 ساعت خبر : 11:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101974
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات