ماشین‌های سیاه و سفید ما و روزگار سفید دلال‌ها

زمانی دنیای درون تلویزیون‌های‌مان یا سیاه و سفید بود یا توسی. سوپراستارهای دهه ۶۰ را سیاه و سفید دوست داشتیم و جنگ و خون و شهید و دوست و دشمن‌هایمان‌ را هم به یک رنگ می‌دیدیم.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: نمی‌دانم به سن شما قد می‌دهد یا خیر! بچه که بودیم از این تلویزیون‌ها داشتیم که درشان باز و بسته می‌شد؛ از همان‌ها که به جز قاب بیرون‌شان هر چه درون‌شان می‌دیدیم سیاه و سفید بود.

دنیای درون تلویزیون ما یا سیاه بود یا سفید یا توسی. سوپراستارهای دهه ۶۰ را سیاه و سفید دوست داشتیم و جنگ و خون و شهید و دوست و دشمن‌هایمان‌ را هم به یک رنگ می‌دیدیم.

اما در عوض دنیای بیرون تلویزیون‌هایمان، رنگی بود. خانم‌ها مقید به پوشیدن چادر سیاه نبودند و اگر گل‌گلی هم سر می‌کردند کسی نگاه همراه با تمسخر نمی‌کرد.

رنوی زرد قناری بابا در کنار فولکس قورباغه‌ای سبز همسایه کناری و پیکان قرمز همسایه بالایی زیباتر بود.

دهه ۵۰ میدان نقش جهان اصفهان
دهه ۵۰ میدان نقش جهان اصفهان
دهه ۴۰ عکس از بالای ساختمان پلاسکو
دهه ۴۰ عکس از بالای ساختمان پلاسکو

کسی رنگ قرمز آلبالویی را لوس و زنانه نمی‌دید، رنگ سبز، رنگ طبیعت بود، با بنز ۱۹۰ گازوئیلی سفر شمال می‌چسبید و با آریای آبی رنگ لب دریا عکس‌ها زیباتر می‌شد و  پژو ۵۰۴ قرمز جان می‌داد برای ماشین عروس شدن.

پژو ۵۰۴
پژو ۵۰۴

حالا درون تلویزیون‌هایمان رنگی است با قاب‌های مشکی، سلبریتی‌ها و سوپراستار‌های‌مان‌ رنگارنگ هستند و جنگ‌ها را با رنگ واقعی خون‌هایی که می‌ریزند می‌بینیم.

اما خیابان‌های‌مان پر شده است از ماشین‌های سیاه و سفید و نقره‌ای. بنگاه‌ها پر شده است از دلال‌هایی که سیاه و سفید را رند بازار می‌دانند و سلیقه‌های‌مان را هم‌رنگ عیار جیب‌شان کرده‌اند.

در تابستان سفید می‌فروشند چون گرما را بیشتر منعکس می‌کند و در زمستان مشکی را زیباتر می‌دانند چون گرما را بیشتر جذب می‌کنند.

دلال‌ها برای صافکارها و نقاش‌ها مشتری جمع می‌کنند و خودروهای سفید را به بهانه این‌که در تصادفات کمتر خود را نشان می‌دهند و بعد از صافکاری و نقاشی ایرادات‌شان کمتر دیده می‌شود، به راحتی می‌فروشند.

این روزها دلال‌ها بازار را بیشتر سفید کرده‌اند و روزگار خریداران بازار را سیاه.

کاش خودمان برای رنگ‌های زندگی‌مان تصمیم بگیریم، نه که دنبال رنگ مد باشیم برای پوشش‌مان و یا رنگ ماشین وسیله‌ای شود برای فخر فروشی‌مان.

پایان پیام

کد خبر : 103889 ساعت خبر : 4:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103889
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات