گلونی

آب و چند واژه علمی درباره آن

شکل پیچیده‌تر چرخه آب

شکل پیچیده‌تر چرخه آب

آب و چند واژه علمی درباره آن

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در این کتاب پژوهشی آمده است:

آب و چند واژه علمی درباره آن

الگوی مفهومی  (Conceptual Model)

الگوی مفهومی نموداری است که برای نشان دادن روابط علت و معلولی یک سیستم به شیوه‌ای ساده تدوین می‌شود. الگوهای مفهومی می‌توانند به ایجاد درک مشترک از رفتار یک سیستم (بطور مثال اکوسیستم)، توسعه، اصلاح و مستند‌کردن آن کمک شایانی نمایند. آنها می‌توانند اساسی برای ترکیب اطلاعات جدید و بهبود مستمر دانش ما از سیستم ارائه کنند.

برداشت اضافی از آب زیرزمینی (Overexploitation of Groundwater)

به معنی اضافه‌برداشت از ذخیره طبیعی آبخوان در یک محدوده مشخص به طوری که منجر به ایجاد اثرات تخریبی شدید همچون کاهش مستمر سطح سفره، کاهش آبدهی و کف شکنی و عمیق‌تر کردن چاه‌ها و برداشت آب از اعماق بیشتر و افزایش هزینه استخراج آب، نشست زمین و کاهش ظرفیت ذخیره آبخوان، شود.

بیلان آبی (Water Budget)

بیلان آبی در یک ناحیه (حوضه آبریز، کشور، دنیا)، توازن بین ورودی‌ها و خروجی‌های آب به صورت‌های مختلف در آن ناحیه را نشان می‌دهد.

تبخیر (Evaporation)

فرایند تبدیل مایع به بخار را تَبْخیر گویند. تبخیر فرایند عکس میعان است. در چرخه آب، تبخیر ممکن است از سطوح آزاد آب ویا از سطح خاک مرطوب صورت گیرد. اصلی‌ترین نیروی محرکه در تبخیر در چرخه آب وجود انرژی خورشیدی است.

تعریق یا تعرق (Transpiration)

این فرایند یکی از پیچیده‌ترین مؤلفه‌های چرخه آب را تشکیل می‌دهد. عمل تعریق به خروج آب بصورت بخار از پیکره گیاهان که از طریق ریشه جذب آنها می‌شود اطلاق می‌گردد.

تصعید (Sublimation)

تصعید به تبدیل مستقیم ماده جامد به بخار بدون ورود به حالت مایع گفته می‌شود. در چرخه آب تبخیر از سطح پوشش برفی و یخی همان تصعید است.

تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی (Artificial Groundwater Recharge)

تغذیه مصنوعی فرآیندی است که به واسطه آن مقداری از رواناب سطحی به روش‌های گوناگونی نظیر پخش آب، ایجاد گودالهای تغذیه و احداث چاه‌های تغذیه در محلی ذخیره و یا پخش می‌شود تا به درون لایه خاک نفوذ کرده و نهایتاً به آبخوان آب زیرزمینی تغذیه شود.

 

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل