گلونی

احتکار از حالت قدیمی خود خارج شده است

احتکار

احتکار

احتکار از حالت قدیمی خود خارج شده است

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: در خبرها داشتیم که وزیر صنعت از انبار کالا‌های استراتژیک بازدید کردند و قول دادند کالای احتکارشده به قیمت قانونی به بازار عرضه شوند.

خیلی هم عالی. یعنی بهتر از این هم مگر می‌شود. ولی مشکل اینجاست که از حرف تا عمل مسئولان فاصله زیادی دارد.

بارها مدیران اقتصادی در گفت‌وگوهای خبری ایچنین نویدهایی را داده‌اند ولی تاکنون به جز موارد کمی که در برابر این حجم از احتکار در کشور اصلا قابل حساب نیست، کار خاصی انجام نشده است.

احتکار از حالت قدیمی خود خارج شده است

نکته دیگر این است که مسئله احتکار از حالت قدیمی خود خارج شده است. در سال‌های جنگ تحمیلی یا پس از آن اگر احتکاری صورت می‌گرفت به چند انبار و یا چند سوله خلاصه می‌شد و اقتصاد دولتی آن‌روزها اجازه احتکارهای کلان را تا حدودی نمی‌داد.

اما اکنون چون قسمت زیادی از محصولات وارداتی و تولیدی کشور را بنگاه‌های خصوصی مبادله می‌کنند، احتکار حالت سیستماتیک به خود گرفته است. مثلا در یک زمان در همه کشور محصولی مثل پوشک و یا یک داروی ویژه نایاب می‌شود و پس از مدتی با چندین برای قیمت گذشته روانه بازار می‌شود.

نفوذ در بدنه نهادهای اقتصادی

سودجویان این بازار که بیشتر آنها از رانت‌ استفاده می‌کنند و حتی در بدنه نهادهای اقتصادی حامیانی دارند و مراوداتی انجام می‌دهند، چنان قدرتمند شده‌اند که از دست نهادهای نظارتی هم کاری ساخته نیست.

وزارت صنعت اگر قصد مبارزه با این مفاسد اقتصادی را دارد ابتدا باید راه‌های نفوذ این سودجویان را در بدنه خود ببندد. بستن سوراخ‌هایی که باعث شده است این حجم بزرگ از احتکار به‌وجود بیاید، کارایی بیشتری از کشف انبارهای محتکران و وارد کردن این اجناس با بازار دارد.

دولت باید فکر اساسی برای مردم بکند. البته اگر همین طرح با دقت انجام بشود خوب است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل