آیا جان مردم در جادهها بازیچه یک تبلیغ سست تلویزیونی آدامس انرژی زا شده است؟
پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: شرکتهای تبلیغاتی برای معرفی یک کالا یا خدمت، تلاش میکنند با در نظر گرفتن خلاقیت، آگهی تبلیغاتی جذابی را پیش روی مخاطب قرار دهند.
احتمال اینکه یک فرد از تماشای یک تبلیغ لذت ببرد و در هنگام خرید، محصول آن شرکت را انتخاب کند، بیشتر از تبلیغاتی است که یا به سختی درک میشوند یا با سادهسازی بیش از حد، از هرگونه جذابیت بصری، ذهنی یا داستانی بیبهرهاند.
البته این خلاقیتها همیشه هم به نتیجه مثبت نمیرسد. گاهی اوقات در نظر نگرفتن همه جوانب جزئیات یک آگهی، آن را تبدیل به یک پیام توهین آمیز، خلاف قوانین، یا مشمئزکننده میکند. میتوان از نمونههای بسیاری نام برد که شرکتهای مختلف مجبور به عذرخواهی به دلیل همین بیتوجهیشان شدند.
اگرچه این موضوع بیشتر در جهان سابقه دارد، نه ایران. چه از لحاظ حجم اشتباهات و چه از لحاظ پذیرش اشتباه.
این روزها یک آگهی تلویزیونی عجیب در حال پخش است که مشخص نیست چگونه از زیر نگاه مسئولان و متولیان نظارت بر تبلیغات رد شده است.
در این تبلیغ، یک آدامس انرژیزا پخش میشود و موقعیتهای مختلف برای استفاده از آن به مخاطب معرفی میشود. یکی از افراد فردا امتحان دارد، دیگری پروژههای کاریاش ناتمام مانده است و فرد دیگری، خواب در پشت فرمان امانش را بریده است.
آدامس انرژی زا پشت فرمان!
جدای از آنکه پخش یک تبلیغ آدامس با شعار انرژی زا بودن! تا چه میزان با استانداردها و قوانین آگهیهای تلویزیونی تطابق دارد، و آیا از طرف نهادهای سلامت جامعه مورد تایید قرار گرفته است یا نه، نمونههای نمایش داده شده در تبلیغ است.
چگونه یک شرکت تولیدکننده میتواند به آسانی در تلویزیون به مخاطب بگوید اگر در پشت فرمان و در شب، خوابتان گرفت، به جای آنکه به کنار بزنید و استراحت کنید، با خوردن یک آدامس به کار خودتان ادامه دهید؟
آیا جان مردم در جادهها بازیچه یک تبلیغ سست تلویزیونی شده است؟
آیا سازندگان این آگهی، به هر وسیلهای برای به دست آوردن سود بیشتر متوسل شدهاند؟
اگرچه که در این میان همچنان باید به دنبال نقش متولیان نظارت بر آگهیهای تلویزیونی هم گشت.
پایان پیام