گلونی

بازی های محلی گیلان

بازی های محلی گیلان

معرفی بازی های محلی گیلان

به گزارش پایگاه خبری گلونی: بخش دوم از معرفی بازی های محلی استان گیلان شامل موارد زیر است:

معرفی بازی های محلی گیلان

گل‌زن بروج

از بازی های محلی استان گیلان بازی «گل زن بروج» است. این بازی، یک بازی گروهی و تیمی بود و در میدان باز انجام می شد، بازی مخصوص نوجوانان و جوانان پسر و گاهی بزرگسال بود.

شیوه بازی بدین صورت بود که بچه‌های محل در میدان باز محله که معروف به:

«خَرمَن سَر » یا میدان بازی جمع می‌شدند و دایره‌ای به شعاع ۳ تا ۴ متر بر روی زمین رسم می‌کردند و بنا بر توافق خود فردی را به عنوان گرداننده یا شروع کننده یا «حمّال» بازی انتخاب می‌کردند.

از توپ مخصوصی هم که از صنایع دستی بچه‌های محله و مخصوص این‌گونه بازی بود و «پو » نام داشت برای آغاز بازی استفاده می‌کردند.

شیوه‌ی درست کردن توپ به این صورت بود که مقدار کمی لاستیک یا رزین را به دور پو (نخ ابریشمی) می‌پیچیدند.

آنقدر به این کار ادامه می‌دادند تا توپ مورد نظر به اندازه یک سیب متوسط می‌شد.

شیوه بازی

چنین توپی را که خاصیت ارتجاعی داشت، وقتی به زمین می‌کوبیدند، بیش از دو سه متر به هوا می‌رفت.

بازیگران داخل خط دایره به صورت حلقه‌ی دایره‌ای جمع می‌شدند و فرد منتخب، توپ را طوری به زمین می‌کوبید تا به ارتفاعی به هوا بپرد.

در این فاصله که توپ به هوا رفته تا برگردد و گرداننده‌ی بازی آن را بگیرد تا به ارتفاعی به هوا بپرد، در این فاصله که توپ به هوا رفته تا برگردد و گرداننده بازی آن را بگیرد.

سایر بازیکنان که دور «حمال» و داخل خط دایره حلقه زده‌اند، فرصت دارند که فرار کرده و از دایره بیرون رفته و دور شوند تا مورد اصابت توپ واقع نشوند.

ولی اگر گرداننده یا حمال بازی بعد از گرفتن توپ، یک نفر را که در فاصله کمتری قرار دارد، نشانه‌گیری و مورد اصابت قرار می‌دهد.

در این کار اگر موفق‌شود، شخص مورد ضربه قرار گرفته باید به زننده کول بدهد.

معمولاً کول دادن از محل بازی تا جای مشخص در نظر گرفته می‌شود، شخص مورد ضربه قرار گرفته بعد از کول دادن خودش حمال و گرداننده‌ی بازی می‌شود، تا بار دیگر بازی به دور بیفتد.

و گرنه بازی طبق روال اولیه و عادی خودش تکرار می شود.

گوتره بازی

«گوتره» از کولش شالی ریسیده می‌شد، اندازه‌ی آن حدود یک و نیم متر بود. ترتیب درست کردن آن به این شکل بود، قسمتی از ساقه خرمن شده برنج را برمی‌داشتند و می‌ریسیدند،

قسمتی که به دور دست حلقه زده می‌شد نازک و انتهای آن قرص و کلفت و شبیه به دم گاو بود. گوتره از دو کلمه گاو و دم تشکیل شده است و بازی به شکل گروهی انجام می‌شود.

قیش بازی

این بازی در فضای باز و در بیرون خانه انجام می شود. بازی مخصوص نوجوانان و جوانان پسر است. شکل بازی به این صورت می‌باشد که ابتدا بازیکنان به دودسته مساوی تقسیم می‌شوند،

یکی از دسته‌ها با اجرای عمل شیر یا خط برنده می‌شود.

دایره بزرگی رسم می‌کنند ودسته‌ای که در شیر یا خط بازنده شده در داخل دایره هر یک به فاصله معینی روی خط دایره قرار می‌گیرند و سرکمربند خود را روی خط دایره می‌گذارند.

حریف مقابل او که از بازیکنان دسته دیگر است با کمربند خود سعی می‌کند که کمربند را برباید و با شدت به کمربند حریف که داخل دایره قرار دارد، می‌زند.

با این وصف کمربند او را به خارج دایره می‌برد، پس از اینکه تمام بازیکنان داخل دایره کمربند خود را از دست دادند.

موافق قرارداد قبلی از طرف مقابل کولی می‌‌گیرند ودسته مقابل به داخل دایره می‌روند و بازی به همین‌ نحو ادامه پیدا می‌کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل