باغ شاهزاده ماهان را باید دید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، باغ شاهزاده ماهان یا به اصطلاح بومیان باغ شازده ماهان، در حوالی شهر کرمان و در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته است.

قدمت باغ شاهزاده ماهان به اواخر دوره‌ قاجار باز می‌گردد.

این باغ زیبا در دامنه‌ کوه‌های تیگران ساخته شده است که از آب و هوای مناسب و طبیعتی زیبا برخوردار است.

این باغ به دستور حاکم وقت شهر کرمان محمد حسن خان سردار ایروانی ساخته شد.

بعدها بنای این باغ توسط حاکم بعدی شهر عبدالحمید میرزا ناصرالدوله ادامه پیدا کرد و کار ساخت باغ و برخی از بخش‌های آن همچون تزئینات و ظریف‌‌کاری‌های معمول، پس از فوت وی نیمه تمام ماند.

گفته می‌شود به هنگامی که خبر فوت عبدالحمید میرزا ناصرالدول حاکم کرمان به گوش فردی که مشغول به بنایی در این باغ بود، رسید، این فرد تغار گچی را که در دست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها کرد.

آثار چنین سهل‌انگاری امروزه با جای خالی کاشی‌ها بر سردر ورودی کاملاً نمایان است.

باغ شاهزاده ماهان را باید دید

مساحت تقریبیاین مکان حدود پنج و نیم هکتار و طول آن ۴۰۷ متر و عرض آن ۱۲۲ متر می‌باشد و دارای دو مجموعه بنا شرقی و غربی است.

علاوه بر معماری اصیل عمارت باغ شازده ماهان، وجود فواره‌هایی که تنها بر اساس قانون فیزیک و ارتفاع عمل می‌کنند، از ویژگی‌های بارز این باغ سنتی زیبا است.

گردشگران و بازدیدکنندگان باغ شازده ماهان، در بدو ورود به باغ سردر زیبایی را مشاهده می‌کنند که مانند قاب عکسی به نظر می‌رسد که عمارت، حوض‌ها، فواره‌ها و درختان باغ را به تصویر می‌کشد.

کوشک یا عمارت اصلی باغ در انتهای فوقانی باغ، سردر، عمارت شاه‌نشین و حمام بناهای باغ را شامل می‌شوند.

آب مورد نیاز باغ از قنات تیگران که خود از ارتفاعات قله کوه جوپار و آب شدن برف‌ کوه‌های تیگران سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌شود.

باغ شاهزاده ماهان یکی از ۹ باغ ایرانی می‌باشد که به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی در سال ۱۳۹۰ شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به شماره ۱۳۷۲ به ثبت جهانی و در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۱۲ هم به ثبت ملی رسیده است.

اطلاعات این باغ از طرف یونسکو نیز به ۳۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در نقشه گردشگری یونسکو نیز قرار گرفته است.

پایان پیام

کد خبر : 105250 ساعت خبر : 9:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105250
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات