گلونی

رای دادن به وزیر پیشنهادی براساس پیشنهاد بعدی

مجلس و رای اعتماد به وزیر پیشنهادی

مجلس و رای اعتماد به وزیر پیشنهادی

موضوع گزینه بعدی وزیر پیشنهادی فقط زمانی قابل بحث است که برخی از نمایندگان اطلاع داشته باشند که در صورت رای نیاوردن یک وزیر، نفر بعدی کیست!

پایگاه خبری گلونی، معین بادپایکی از رسانه‌ها گفته است برخی از نمایندگان درباره دلیل رای دادن به وزرای پیشنهادی گفته‌اند رای می‌دهند، چون شاید گزینه بعدی بهتر نباشد!

اینکه این نمایندگان مجلس نگاه ناامیدانه‌ای به وزرای پیشنهادی بعدی دارند، خودش نیازمند بررسی جداگانه‌ای است. زیرا به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان مجلس در ناامیدی از برخی مردم پیشی گرفته‌اند.

اما نکته مهمتر آن است که بررسی یک وزیر پیشنهادی در مجلس معمولاً یک انتخاب آری یا خیر است. و نه انتخاب از میان چند پیشنهاد.

یعنی برای هر وزارتخانه یک وزیر به مجلس معرفی می‌شود و مجلس درباره آن فرد تصمیم می‌گیرد که توانایی به دوش کشیدن وظایف آن وزراتخانه را دارد و می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا خیر.

بنابراین یا فرد این شایستگی را دارد یا ندارد. حد وسطی در کار نیست!

اگر می‌تواند، لباس وزارت را به تنش کنند و کلید وزارتخانه را به او بدهند. اگر هم نیست، با یک رای یادآوری کنند در جایگاه دیگری مناسب است و این وزارتخانه مناسب توانایی‌های ایشان نیست.

وزیر پیشنهادی بعدی کیست!

موضوع گزینه بعدی، فقط زمانی قابل بحث است که برخی از نمایندگان اطلاع داشته باشند که در صورت رای نیاوردن یک وزیر، نفر بعدی کیست! و بدانند رئیس جمهور چه کسانی را معرفی خواهد کرد.

اما آیا به این معناست که اگر فردی صلاحیت یک وزارتخانه را نداشت، و فقط به خاطر اینکه از نفر بعدی بهتر است، باید به او رای داد!؟

از چنین موضع‌گیری‌ها چنین برداشت می‌شود که از همین ابتدا قرار نیست با وزیر جدید کاری از پیش برود و فقط قرار است یک وزارتخانه بدون وزیر نماند!

یا آنکه توپ به زمین دولت برود و برخی از نمایندگان تمام مسئولیت را به دوش دولت بیندازند که آقای رئیس جمهور، فرد مناسبی را معرفی نکرده است.

حال آنکه اگر رئیس جمهور در معرفی یک وزیر نابلد نقش داشته باشد، بدون شک مجلس نیز با رای به او همان قدر سهیم است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل