نمایش رسول و نقاط ضعف و قوت یک نمایش میدانی بزرگ

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: نمایش رسول با یک اتفاق سؤال‌برانگیز آغاز شد و می‌توان گفت در همان دقایق اولیه شروع خوبی داشت. می‌شد به‌جای یک تئاتر میدانی، شاهد یک تعزیه باشیم.

اما موضوع جالب این است که نویسنده، سراغ یک شخصیت تاریخی گمنام رفته تا قصه نمایش را در بستر وقایع اجتماعی و مذهبی رقم بزند و نه صرفاً بر اساس واقعاً کربلا.

در نظر گرفتن شخصیت رسول (شخصیت گردن‌کلفت نمایش)، این امتیاز را داشت که کمک کرد مخاطب، خیلی زود با نقش اصلی و همین‌طور کل تئاتر، ارتباط برقرار کند. بنابراین، نمایش رسول، می‌تواند حتا کسانی که خیلی هم، مذهبی نیستند را مجذوب خودش کند.

نمایش «رسول» کارگردان: سعید اسماعیلی

بازی: حمیدرضا نعیمی، کاظم هژیرآزاد و حبیب دهقان‌نسب

جلوه‌های بصری جذاب

یکی از امتیازهای دیگر نمایش رسول این است که بار اصلی تئاتر، روی قصه نیست. بلکه جلوه‌های بصری جذاب هم کمک می‌کنند تا مخاطب احساس کند همه‌چیز سر جای خودش قرارگرفته است.

نورپردازی‌های درست و دقیق، وجود برف و باران، صداگذاری‌ها و موسیقی‌های به‌جا و… همگی ابزارهای مفیدی بودند تا در طول یک ساعت و نیم نمایش، بدانید همه‌چیز با طراحی و اجراهای خوب، پیش چشمان شما، زنده و آماده است. نکته جالب این بود که ازنظر تکنیکی، حتا جزئیات هم در نظر گرفته شدند.

شعارزدگی، ضعف بزرگ داستان

شاید بتوان گفت هدایت کل داستان، به عهده یک دیالوگ اصلی است. جایی که شخصیت روحانی به رسول می‌گوید «فقط یک ساعت فکر کن». بعدازاین دیالوگ، شاهد متحول‌شدن نقش اصلی هستیم و این سؤال پیش می‌آید که این دیالوگ، مگر چقدر قدرت داشت که بتواند اتفاقات بعدی را شکل بدهد؟

نویسنده باید جمله پرقدرت‌تری را انتخاب می‌کرد تا منطق قصه درست درمی‌آمد و با یک دیالوگ شعارزده، به داستان لطمه وارد نمی‌کرد. ای‌کاش جمله پرنفوذتری وجود داشت تا قصه، باورپذیرتر می‌شد.

جای خالی ایمنی در نمایش رسول

باوجود سیم‌های فراوان برق در محل اجرای بازیگران و بارندگی، هرلحظه امکان دارد آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی رخ بدهد. باید از عوامل نمایش بپرسیم آیا کپسول آتش‌نشانی یا تجهیزاتی از این قبیل، بودند تا هنگام حادثه به کار بیایند؟

برگزاری یک نمایش میدانی برای مخاطب‌هایی حدود چهار هزار نفر، اگرچه می‌تواند یک افتخار بزرگ باشد و قدرت گروه نمایش را نشان دهد، اما قطعاً مخاطراتی هم دارد که اگر راه مقابله با آنها پیش‌بینی‌نشده باشد، می‌تواند یک فاجعه تمام‌عیار را رقم بزند.

وجود اسب، شترها، سگ، ماشین و… در نمایش، علاوه بر جذابیت، خطرزا هم هستند که باید از قبل، ریسکشان را در نظر گرفت.

امکاناتی که دیر رسیدند

چند نقشی بودن بازیگرها، اجرای آنها حتا درحین بارندگی، اجرا برای چند شب متوالی (بیش از ۱۲ شب)، نقاط قوت گروه است.

اما متأسفانه، از همان شب اول، محل نمایش برای مخاطب‌ها به‌اندازه کافی، آماده نبود و کمی بعدتر، داربست‌ها و چادرها از راه رسیدند. از عوامل اولین نمایش بزرگ میدانی ایران، انتظار می‌رفت این امکانات را زودترفراهم می‌کردند.

حالا که حتا اپلیکشین‌ها هم بارندگی را پیش‌بینی می‌کنند، در نظر نگرفتن امکانات مناسب برای نمایش رسول در آبان ماه سرد تهران، عجیب و غیرقابل‌قبول است. البته لازم به ذکر است شب‌های بعدی، شرایط بهتر شد.

گفتنی است نمایش رسول تا ۱۸ آبان، از ساعت ۱۹ تا ۳۰/۲۰ در بوستان نوروز تهران به نمایش درمی‌آید.

پایان پیام

کد خبر : 105693 ساعت خبر : 10:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105693
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات