گلونی

هخامنشیان نخستین حکومت فدراتیو جهان

هخامنشیان نخستین حکومت فدراتیو جهان

هخامنشیان نخستین حکومت فدراتیو جهان

هخامنشیان نخستین حکومت فدراتیو جهان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر پرویز رجبی در کتاب ترازوی هزار کفه نشر پژواک کیهان ۱۳۸۳ نوشته است:

تاریخ هخامنشیان ارتباط تنگاتنگی با موضوع این کتاب دارد.

کسی که آخرین برگ تاریخ هخامنشیان را می بندد، نمی‌تواند بیدرنگ به سراغ گوشه دیگری از تاریخ برود.

درست این مقطع از تاریخ است که جای درنگ دارد. تاریخ هخامنشیان، تاریخ یک ملت نیست، یا تاریخ قوم‌های گوناگون ایرانی نیست.

این تاریخ، تاریخ هفتاد و دو ملتی نیز هست که هخامنشیان، با تأسیس نخستین حکومت فدراتیو جهان، خود را بر سرنوشت آنان تنیدند و آنان را با خود کشیدند و تاریخ هنوز نانوشته شان را ویراستند!

تا این زمان در هیچ جایی و در هیچ روزگاری برخورد تمدن ها تا این اندازه گسترده و روزمره نبوده است. هم ازیراست که مقوله ی گفت وگوی تمدنها را نمی توان و نباید بدون نگاهی به تاریخ هخامنشیان آغاز کرد.

پیداست که هنوز در چارچوب تاریخ هخامنشیان، باید از آشنایی تمدن‌ها با یکدیگر و سپس از برخورد آنها باهم سخن گفت، که اغلب زمینه های اقتصادی دارند.

هخامنشیان نخستین حکومت فدراتیو جهان

پیش از هخامنشیان، از نیمه های هزاره سوم پیش از میلاد، آریاییان با قوم‌های گوناگون خود از صفحات شرقی فلات ایران به سوی غرب تا شرق آسیای صغیر و کرانه‌های مدیترانه در فلسطین و گاه تا یونان باستان و در جنوب غربی تا مصر و حبشه ی رخنه کرده و به آیین زمان، هم باشندگان بومی را با خود آنها کرده بودند و هم در برخورد و زندگی با آنان، هنجارهای بسیاری را از آنان آموخته بودند.

برآیند این آشنایی‌ها و برخوردها، آشنایی تمدن های گوناگون آن روزگاران، که همچون مجمع الجزایری از کوه‌های هندوکش و دره سند، تا مدیترانه و مصر و حبشه و شمال شرقی آفریقا پراکنده بودند، آشنایی با دستاوردهای یکدیگر، مانند فلزهای گوناگون، چرخ ارابه و شیوهی بهره‌وری از اسب و هم چنین استفاده از دریا بود، که در آغاز در انحصار فینیقی‌ها و فلسطینی‌ها قرار داشت.

امروز کسی از مردم جهان به یاد فینیقی‌های دریانورد و دستاوردهای گران‌بهای آنها نمی‌افتد.

گویا همه فراموش کرده‌اند که روزگاری این قوم پرتکاپو بود که بر روی دریاها بندرهای گوناگون را به یکدیگر می‌دوخت و در کرانه‌های دور و نزدیک مانند زنبور گرده‌افشانی می کرد.

بدون آشنایی با مردمی که در مصر باستان و بین النهرین باستان، تنها روی اختراع خط، چندین هزاره وقت صرف کرده‌اند، پرداختن به خورد تمدن‌ها و روی آوردن به گفت و گوی تمدن‌ها معقول نیست.

هخامنشیان نخستین حکومت فدراتیو جهان بودند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل