و‌یژگی‌های مهم چرخه آب

و‌یژگی‌های مهم چرخه آب

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در این کتاب پژوهشی آمده است:

تحولات گسترده جوامع انسانی در قرن بیستم و بویژه در نیمه دوم آن موجب گردید که تقابل گسترده‌ای میان توسعه و پایداری منابع طبیعی از جمله آب احساس شود.

مصرف آب جوامع انسانی در این قرن ۷ برابر شد درحالیکه جمعیت فقط سه و نیم برابر شده بود.

اولین زنگ خطر در سال ۱۹۷۲ در نشست استکهلم به صدا درآمد و نظریه «محدودیت‌های رشد» ارائه شد. زنگ خطر بعدی در بیست سال بعد در نشست زمین در ریودوژانیرو به صدا درآمد که منجر به تهیه دستورکاری برای قرن بعدی شد.

این دستور کار به امضای سران و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از جمله ایران رسید. فصل ۱۸ این دستورالعمل به آب شیرین اختصاص داشت.

و‌یژگی‌های مهم چرخه آب

از این زمان به بعد ۴ اصل در عرف جهانی مبنای مدیریت صحیح آب قرار گرفت که اولین آن (اصل اول) در ارتباط با خصوصیات و ویژگی‌های چرخه آب تعیین شد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

–  منبع آب شیرینی که در اثر چرخه آب در اختیار قرار می گیرد، منبعی است محدود و آسیب‌پذیر. قابلیت استحصال آن در هر منطقه بر اساس میانگین درازمدت در یک دوره زمانی معین، مثلا یک سال، مشخص می‌شود.

چون مقدار آن امکان تغییر قابل‌ملاحظه‌ای ندارد، باید به آن به چشم یک دارایی طبیعی نگاه کرد که نیاز به مواظبت و حفاظت دارد تا بتواند خدمات خود را بطور دائم در اختیار قرار دهد.

–  ارتباط میان اجزای چرخه آب بطور طبیعی به نحوی است که شرایط متعادلی میان چرخه آب و محیط پیرامونی آن برقرار می‌شود.

برهم زدن این تعادل به دلیل دخالت‌های گسترده انسان در سطح کلان (کره زمین)، حوضه آبریز، آبخوان زیرزمینی یا یک منطقه شهری، موجب برهم خوردن این تعادل و افزایش خطرات تکرار خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها، فروچاله‌ها و نشست زمین، شوری و تغییر کیفیت آب و تغییرات گسترده زیست محیطی می‌شود.

–  برای توجه و رعایت بهم پیوستگی اجزای چرخه آب و ارتباط متقابل آن با محیط زیست، می‌بایست نگاهی کل‌نگر و فراگیر به مجموعه عوامل مرتبط  اثر‌گذار و تاثیر‌پذیر داشت و راه‌حل واقعی مسایل مرتبط با آب را بطور جامع و شامل جستجو کرد.

پایان پیام

کد خبر : 104976 ساعت خبر : 3:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104976
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات