پاییز پرباران خشکسالی ایران را جبران نکرده است

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض آبادیپاییز امسال، با باران از راه رسید و شاید خیلی‌هایتان فکر کنید هشداری که سازمان‌های دولتی درباره خشکسالی ایران می‌دهند، اغراق‌آمیز و غیرواقعی است.

اما با یک مرور ساده می‌شود فهمید بارندگی‌ها در طول سال، پراکندگی خوبی ندارند و فقط در یکی دو ماه سال، بارش‌ها نسبتاً چشمگیر است اما ماه‌های دیگر خبری از باران نیست.

هشدار مهم درباره خشکسالی ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، با تأکید بر اینکه خشکسالی و کمبود شدید آب در ایران به این آسانی جبران نمی‌شود، گفت:

«بااینکه ۱۳ میلی‌متر بارش بیشتر از ابتدای مهر تاکنون خوشحال‌کننده است اما برای جبران خشکسالی‌های متمادی به‌هیچ‌وجه کافی نیست چون در ۱۱ سال آبی گذشته حتی یک‌بار هم ترسالی نداشتیم و بارش‌ها زیر نرمال یا نهایتاً در حد نرمال بوده است، درنتیجه این شرایط هم منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های ذخیره‌شده پشت سدها به‌شدت افت کرده است و حداقل باید ۱۱ سال بارش بالای نرمال داشته باشیم تا این وضعیت جبران شود».

یک واقعیت را بپذیریم

یک واقعیت مهم این است که ایران، خشک و نیمه‌خشک است.

میزان بارندگی‌ها کافی نیست و باید شیوه مصرف‌مان را تغییر بدهیم، سازگار با اقلیم ایران زندگی کنیم و بپذیریم ایران کشور پرآبی نیست.

اما همچنان شاهد کشاورزی به شکل سنتی هستیم که هدررفت بالایی هم دارد و خسارت‌های زیادی را به منابع آبی ایران وارد می‌کند.

نقش مسئولان و مردم

هشدارهای مرکز ملی خشکسالی مخصوص مردم نیست. مسئولان تمام ارگان‌ها موظف هستند بسته‌های پیشنهادی‌شان در حوزه مصرف بهینه آب را ارائه و عملی کنند.

نه‌فقط در کشاورزی، بلکه در صنایع هم اوضاع مصرف آب، مناسب نیست. چشم‌انتظاری برای باران، گره‌ای را باز نمی‌کند.

این کشور، کارشناس و متخصص دارد و باید از نظرات دانشگاهیان استفاده کرد تا مدیریت آب در ایران، جا بیفتد و مهم شمرده شود. قطعاً لازم است مردم هم دست‌ودل بازی در مصرف را کنار بگذارند و اگر به دولت‌ها اعتمادی ندارند، به ماه‌های کم باران سال نگاه کنند و حساب‌شده‌تر مصرف کنند.

پایان پیام

کد خبر : 106088 ساعت خبر : 9:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106088
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات