گلونی

کتاب قاچاق در سبد کالای شهروندان

قاچاق کتاب

قاچاق کتاب

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اعلام کرد: «بخشی از ۱۰۰ تن کتاب قاچاق کشف‌شده (کتاب‌های قانونی موفقی که به طور غیرقانونی شبیه‌سازی و با نوعی سرقت ادبی و مالکیتی به بازار نشر تزریق شده‌اند) با کاغذ وارداتی با ارز دولتی چاپ شده‌اند».

احتمالاً برای بار اول که خبر را می‌خوانید متوجه منظور آن نخواهید شد. لازم نیست چندین بار خبر را بخوانید. آنرا برایتان تفسیر می‌کنم.

قانونی و غیرقانونی

اول اینکه، این خبر از سوی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان منتشر شده‌است. ایشان از همان ریاست‌هایی هستند که پروانه‌های نشر را صادر می‌کند و کتاب قانونی و غیرقانونی را از هم تفکیک می‌کند. همچنین این نوع از ریاست نیاز کل کشور به کاغذ را در حوزه نشر تعیین می‌کند و بر عرضه کاغذ بین ناشرین نیز نظارت می‌کند. شاید گاهی اوقات هم بتواند از نوسانات قیمت جلوگیری کند. اما اگر قیمت ارز نوسان داشته‌باشد دیگر کنترل از دست این جناب رئیس نیز خارج می‌شود و قیمت کاغذ و کتاب نوسان خواهد داشت.

هم‌اکنون در این شرایط کمبود و رو به پایان بودن ذخیره کاغذی، رئیس اتحادیه ناشران، از ضبط شدن صد تن کتاب قاچاق خبر داده‌است.

تعریف کتاب قاچاق

اما قاچاق در این خبر تعریف جالبی دارد که شاید تا به حال با آن برخورد نکرده باشید. در واقع برعکس کلمه قاچاق که بار معنایی منفی دارد. کتاب قاچاق زیاد هم منفی نیست.

کتاب قاچاق یعنی کتاب «قانونی». یعنی از همان کتاب‌هایی که پروانه نشر دارد. در ضمن آن کتابهای قاچاق، «موفق» هم بوده‌اند. یعنی از همان کتاب‌هایی که هر فردی به دیگری توصیه می‌کند که حتماً فلان کتاب را بخوانید و یا اینکه حداقل یک جلدش را در کتابخانه‌تان داشته باشید.

موفقیت کتاب قاچاق

اما چرا کتاب قانونی موفق شده‌است قاچاق؟ زیرا این کتاب‌های قانونی و موفق به صورت غیر قانونی «شبیه‌سازی» شده‌اند. اگر اطلاعاتی از فرایند شبیه‌سازی موجودات داشته باشید، حتماً می‌دانید که موجودات شبیه‌سازی شده از نظر ساختار ژنتیکی و سیتوپلاسمی با موجود اصلی شباهت دارند اما گاهی نیز امکان دارد موجود «تراریخته» در این فرایند تولید گردد. که مطلوب نیست.

به همین ترتیب کتاب شبیه‌سازی شده از نظر ساختار با کتاب اصلی شباهت ژنتیکی دارد اما در این خبر گفته شده‌است که می‌تواند سرقت ادبی محسوب گردد و غیرقانونی شود.

از همه تعجب‌آورتر در خبر این است که این اتفاقات با کاغذ وارداتی با ارز دولتی تهیه شده‌اند. البته بعد از واردات دستگاه بخارشور با ارز دولتی به جای دارو، تولید کتاب قانونی موفق به صورت شبیه‌سازی شده با ارز دولتی خیلی هم تعجب‌آور و نامفهوم نیست.

در پایان بسیاری از کلمات با بار منفی در کنار کلمه‌ای دیگر، حس مثبت و خوشایند ایجاد می‌کنند. مثلاً اگر گفته شود فردی اشک می‌ریزد. دریافت اولیه، احساس منفی خواهد بود.

اما اگر گفته شود فردی اشک شوق می‌ریزد، احساسی مثبت و خوشایند دارد.

کتاب قانونی موفق

کتاب قانونی موفق شبیه‌سازی شده نیز همان حس اشک شوق را در انسان پدیدار می‌کند. درست است که قاچاق می‌باشند اما ای کاش این کتابها در سبد کالای شهروندان وارد شوند و باعث افزایش ثانیه‌های مطالعاتی شهروندان گردند.

کتاب هر چه باشد، خواندنش خوشایند و خوشحال کننده است حتی اگر کتاب قانونی موفق شبیه‌سازی شده باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل