گلونی

یکدیگر را قضاوت نکنیم

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: قضاوت سطحی و ظاهری دیگران جزیی از زندگی ما شده است. این قضاوت در بیشتر موارد ناآگاهانه است. ما به راحتی دیگران را قضاوت می‌کنیم و در این کار اصرار زیادی داریم.

این ویژگی هم مانند دروغگویی رویه عادی مردم این سرزمین شده است و همچنان در حال ریشه دواندن است.

قضاوت در مورد دیگران سخت‌ترین کار هرکسی است ولی ما آن را خیلی آسان گرفته‌ایم.

یک سری ویژگی خودساخته و پوچ در پس ذهن ما قرار گرفته است و طبق همان ذهنیات با مردم رفتار می‌کنیم.

اگر کسی بیشتر از ما بخندد، جلف است و اگر کمتر از ما بخندد مغرور و نچسب یا اگر کسی لباس رنگی و شاد پوشید لقب سبک می‌گیرد.

این قضاوت‌های پوچ از یک سو به ظاهربین بودن ما مربوط است و از سوی دیگر از آموزش‌های نادرست رسمی.

آموزش نادرست یعنی در رسانه ملی هیچگاه شخص مثبت از یک استاندارد نوشته شده و همیشگی تبعیت می‌کند. ریش دارد، از یک پوشش مشخص استفاده می‌کند، آرام صحبت می‌کند، یک لبخند آبکی همیشه گوشه لبش است و در بیشتر موارد حتی نامش هم از اسامی بزرگان دین است.

همین استانداردهای رسمی به زندگی ما هم رسوخ کرده است. در محل کار هم افراد طبق استاندارهای رسمی طبقه‌بندی می‌شوند. اگر کسی ظاهرش طبق این استاندار نباشد، فکر پیشرفت در اداره و سازمان خود را باید از سر بیرون کند.

قضاوت سطحی بارها کار دست ما داده است

در اندازه‌های کلان‌تر می‌شود از انتخابات حرف زد. همین رویه قضاوت شتابزده و بدون مطالعه ضربات زیادی را به کشور وارد کرده است.

ما علاقه زیادی به سخنوران داریم. چون انگیزه تحقیق و پیگری اصولی در مورد کاندیداها نداریم، به کسی رای می‌دهیم که بهتر حرف می‌زند. این حرف‌ها هرچه بی‌سروته‌تر و فریباتر باشد رای بیشتری جلب خواهد کرد.

این قضاوت سطحی بارها کار دست ما داده است ولی هنوز دودستی به آن چسبیده‌ایم.

دروغ که در ما نهادینه شده است و دست از سرمان برنمی‌دارد، باید امیدوار باشیم دست کم قضاوت‌‌ سطحی و ظاهری هم وارد خون و ژن ما نشود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل