تراژدی جمعه سیاه و دهک‌های پایین جامعه

پایگاه خبر ی گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: بلک فرایدی  یا همان حراج جمعه سیاه در راه است.  همین الان خیلی‌ها برایش دورخیز کرده‌اند. سبدهایشان را در صف گذاشته‌اند تا هر چیزی تا بالاخره چیزی بخرند. این عطش خریدن  از کیف و کفش مارک تا ست ورزشی و ملحفه و پتو و گاهی وسایل خانه را در بر دارد.  این یک سنت قدیمی بین‌المللی است که تازگی‌ها پایش به ایران باز شده‌است.

موتور را روشن کن

 جمعه سیاه (به انگلیسی: Black Friday) یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است.  این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند.

جمعه سیاه، روزی است که موتور خرید کردن خارجی‌ها روشن می‌شود از تخفیف‌های بالای هفتاد درصد برای خریدهایشان استفاده می‌کنند. آمار خشونت در این روز به‌شدت بالا است. همه چیزی که ما از جمعه سیاه می‌دیدیم در سیت‌کام‌ها و کمدی‌های آمریکایی بود. از وقتی تلگرام اپلیکیشن غالب کشور شد می‌توانی در حراج خارجی‌ها شرکت کنی. کافی است خودت را به یکی از کانال‌های خرید با واسطه برسانی. اپلیکیشن‌های داخلی هم برای جمعه سیاه برنامه‌ریزی کردند. اینها همان اپلیکیشن‌هایی هستند که تا چند روز قبل هر جنسی را که می‌خواستی با عبارت عدم موجودی آن روبرو می‌شدی! حالا پابه‌پای آمازون بهروز می‌شوند.

هفته سیاه یا روز سیاه؟

کاش همه روزهایمان جمعه سیاه بود.  برای دهک‌های پایین جامعه یک فرصت خرید عالی پیش می‌آمد. برای پر کردن یخچال با آف ۷۰ درصد و خریدن یک شال برای اینکه سوز سرما در چهارراه‌های شلوغ امانت را نبرد. واقعیت این است که آنها هفته سیاه دارند و دلشان به بسته حمایتی دولت خوش است که قرار است این تراژدی را تبدیل به کمدی کند.

جمعه سیاه برای خیلی‌ها روز خرید از منگو و زارا و اچ اند ام است. مارک‌های اقتصادی که به‌جای کالای خاص و لاکچری نصیب همه آنهایی می‌شود که سبدشان را در صف گذاشته‌اند. روز پر کردن یخچال با آواکادو و میوه اژدهاست. بعد شوآف و نمایش خریدها در استوری‌های اینستاگرام.

ترکیب متضاد جمعه سیاه

جمعه سیاه ترکیب متضاد عجیبی است بیشتر باید یک روز حماسی در تقویم باشد تا روزی که برای گرفتن آخرین پالتو منگو هزار بار دکمه رفرش را فشار می‌دهیم! در هر حال ما استاد وارد کردن سنت‌های جذاب و مصرف‌گرایانه هستیم. کاش لااقل جمعه سیاه بومی خودمان را داشتیم یک ماه قبل از سال نوی خودمان! درست همان وقتی که برای خرید عید باید کلیه و قرنیه‌ات را بفروشی!

پایان پیام

کد خبر : 106630 ساعت خبر : 4:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106630
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات