حمید هیراد در حالا خورشید و زبان بدن

حمید هیراد در حالا خورشید و زبان بدن

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون»، مثل معروفی است که نشان می‌دهد خیلی‌وقت‌ها لازم نیست حرف‌مان را با کلمه‌ها بگوییم و حتا رنگ رخساره می‌تواند حقیقتی که نمی‌گوییم را آشکار کند. اتفاقاً به‌گفته کارشناسان، «ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ۷ % ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮐﻼﻡ، ۳۸ % ﻣﺮبوط ﺑﻪ ﻟﺤﻦ ﺻﺪﺍ ﻭ ۵۵ % ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ».

بنابراین زبان بدن (رفتارهای غیرکلامی) بیشترین سهم را در یک ارتباط دارد.

هیراد در حالا خورشید

حمید هیراد در حالا خورشید

کسانی که در ارتباط و گفتگو راحت هستند و برای پاسخگویی به سوالات، صداقت به خرج می‌دهند، افراد راحتی هستند و از اینکه دست‌هایشان (مخصوصاً کف دست‌ها) را به مخاطب‌شان نشان دهند، هیچ ابایی ندارند.

آنها موقع جواب دادن، نگاه‌شان را نمی‌دزدند، با وسیله یا اجزای صورت‌شان بازی نمی‌کنند و نگران برملاشدن چیزی نیستند.

هیراد در حالا خورشید حین پاسخگویی، حرکات اضافی زیادی داشت و می‌توان آن را به حساب نگرانی و استرس او گذاشت.

حرکت‌های اضافی‌اش مثل تکان‌خوردن‌، بازی با سیبیل و… تمرکز مخاطب را به‌هم می‌ریزند و لزومی ندارد وقتی می‌داند راست می‌گوید، این زبان بدن را از خودش به‌نمایش بگذارد.

البته نباید فراموش کنیم که زبان بدن، در اختیار ما نیست و معمولاً نمی‌توان آن را از قبل به شکل دقیق کنترل کرد.

چون حالت مصنوعی پیدا می‌کند و هرقدر هم که برنامه‌ریزی‌شده باشند، باز‌هم در یک گفتگوی زنده، رنگ رخساره (رفتارهای غیرکلامی)، حقیقت را مشخص می‌کند.

نبود تناسب بین زبان بدن و کلام حمید هیراد

یکی از توصیه‌های متخصصان برای برقراری ارتباط مؤثر این است که سعی کنید زبان‌ بدن و لحن‌تان با محتوای کلام‌تان هماهنگی و تناسب داشته باشد تا باورپذیری‌ کلام شما برای مخاطب‌ هم بیشتر شود. مثلاً هنگام عذرخواهی، ژست آدم‌های قلدر را نگیرید و لحن و زبان بدن متواضعانه‌ای داشته باشید.

هیراد در حالا خورشید بارها در گفتگویش با رشیدپور خندید. حتا جاهایی که اصلاً لزومی نداشت بخندد. وقتی گفتگو جدی است، او هم باید دقت می‌کرد و لحن جدی‌اش را حفظ می‌کرد.

آن‌همه خنده، می‌تواند این فکر را در ذهن مخاطب ایجاد کند که چرا او ماجرا را جدی نمی‌گیرد و انقدر می‌خندد؟

ناگفته نماند بسیاری از خنده‌های او همراهی با خنده‌های رشیدپور بود. البته مجری می‌خواست با خنده، زهر کلامش را بگیرد. اما خنده‌های حمید هیراد، چه کارکردی داشتند؟

تواضع بیش‌از‌حد حمید هیراد و یک سوال بی‌جواب

یک سوال بی‌جواب این است که چرا حمید هیراد، انقدر تعظیم می‌کند؟

او قبلاً در برنامه دورهمی هم تعظیم‌های زیادی داشت. امروز هم در برنامه حالا خورشید، وقتی رشیدپور پرسید «من بهت بی‌ادبی کردم؟»، دست‌هایش را به موازات هم بالا آورد و سرش را پایین انداخت.

پاسخ سوال رشیدپور، یک جواب مشخص داشت و نیازی به حالتی شبیه به تعظیم نبود.

رشیدپور بارها از جملاتی مثل «کارت دزدی بود، پلی بک کار چرکی است، این کارها کلاهبرداری است»، استفاده کرد و حمید هیراد می‌توانست به‌جای اینکه منفعلانه و نابجا تعظیم کند، زبان بدن جرئت‌مندانه‌ای را نشان بدهد.

یعنی اگر از نقدهای صریح مجری ناراحت شده بود، باید قاطعانه به رشیدپور می‌گفت من اینجا هستم که به سوالات شما جواب بدهم و از کلمات تند شما دلخور شدم.

اگر هم ناراحت نشده، اصلاً لازم نبود بی‌دلیل بخندد یا تواضع کند. چون این رفتارغیرکلامی، اگر در جای درستی استفاده نشود، حالت اغراق‌شده‌ای پیدا می‌کند و به دل مخاطب هم نمی‌نشیند. زیرا احترام بیش‌از‌حد به دیگران، شکل چاپلوسی پیدا می‌کند و با صداقت، همخوانی ندارد.

پایان پیام

کد خبر : 105839 ساعت خبر : 1:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105839
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات