خستگی جنگل‌های شمال به دلیل قاچاق چوب

خستگی جنگل‌های شمال به دلیل قاچاق چوب

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: رئیس انجمن جنگلبانی ایران اعلام کرد:« نشانه‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته منجر به نابودی جنگل‌های زاگرس شد، امروز در جنگل‌های شمال دیده‌ می‌شود و اگر این روند ادامه یابد تا ۳۰ سال آینده جنگلی نداریم».

این آقای رئیس، همان رئیسی هستند که در طرح توسعه ششم، موافق «استراحت» جنگل‌ها بودند و در همان زمان نیز ایده استراحت جنگل‌های شمال را طی طرحی به نام «طرح تنفس جنگل» ارائه کردند.

طرح تنفس برای جنگل‌ها دقیقاً مشابه یک زنگ تفریح است برای دانش‌آموزان مدرسه‌ای!

به عبارتی دیگر با اجرای این زنگ تفریح، بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال و هر گونه برداشت چوب توسط شرکت‌های چوب‌بری، به مدت ۱۰ سال ممنوع است.

دقیقاً درست فکر می‌کنید. جنگل‌های شمال ایران همانند دانش‌آموز مدرسه‌ای، خسته‌ می‌شوند و احتیاج به استراحت یا تنفس یا زنگ تفریح دارند. البته در جزئیات تفاوت‌های ریزی در این بین دیده می‌شود که به بررسی آنها می‌پردازم.

خستگی جنگل‌های شمال به دلیل قاچاق چوب

اول:

یک دانش‌آموز دبستانی بعد از ۴۵ دقیقه که از مدت زمان مطالعه یا یادگیری‌اش سپری شد، خسته می‌شود و توانایی یادگیری‌اش کاهش می‌یابد.

اما جنگل‌های شمال بعد از گذشت میلیونها سال از به زمان بوجود آمدنشان، تنها در ۵۰ سال اخیر به دلیل بهره‌برداری غیرمجاز دچار خستگی مبرم در تولید چوب گشته‌اند.

دوم:

دانش‌آموز دبستانی با یک ربع زنگ تفریح می‌تواند مجدداً به کلاس برگردد.

اما درختان جنگل‌های شمال احتیاج به زنگ تفریح حداقل ۱۰ ساله دارند.

سوم:

دانش‌آموزان مدرسه‌ای با یک لقمه نان و پنیر که از خانه به همراه آورده‌اند، در فاصله زنگ‌های تفریح انرژی از دست رفته خود را جبران می‌کنند.

اما جنگل‌های شمال باید خودشان، خودشان را خودپالایی و درمان کنند تا هر چه سریعتر توانایی تولید چوبشان را به دست بیاورند. و به دلیل کندی مدت زمان خودپالایی جنگل، بسیار بعید است که مدت ۱۰ سال زنگ تفریح برای دریافت انرژی‌شان کافی باشد.

چهارم:

زمانی که آموزش و پرورش به عنوان متولی امر آموزش دانش‌آموزان مدرسه‌ای، زنگ تفریح را برای دانش‌آموزان الزامی دانست هیچ ارگان و سازمانی مخالفت نکرد.

اما وقتی طرح استراحت جنگل ارائه گردید، مخالفت‌های بسیار با متولی امر نگهداری از جنگل‌ها صورت گرفت که جای بسی نگرانی دارد.

که البته با تأیید طرح، توسط هیئت دولت مشخص شد که صدای خستگی درختان شمال به گوش مسئولین رسیده‌است.

پنجم:

در رابطه با ضرورت وجود زنگ تفریح برای دانش‌آموزان، خیلی سریع نشانه‌های خستگی شناسایی شدند تا اگر نشانه‌ها دیده شدند به سرعت به شاگردان استراحت داده شود تا دچار خستگی مبرم نشوند. و نمره صفر نگیرند. حتی در مواقعی دو دقیقه بعد از شروع کلاس بعدی مجدداً زنگ تفریح در نظر گرفته می‌شود.

اما در رابطه با بحث درختان، به دلیل بی‌توجهی به نشانه‌های خستگی جنگل، با کمال تأسف جنگل‌های زاگرس را از دست داده‌ایم.

هم اکنون نیز نشانه‌های خستگی جنگل‌های شمال در حال بروز است اما اجرای طرح زنگ تفریح برای آنها منوط به واردات چوب است، تا بلکه مانعی باشد برای قاچاق و برداشت غیرقانونی درختان جنگلی.

پایان پیام

کد خبر : 106033 ساعت خبر : 10:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106033
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات