روز جهانی توالت اصلا خنده‌دار نیست

روز جهانی توالت اصلا خنده‌دار نیست

«توالت مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.» این عبارت کلیدی را در سایت سازمان جهانی توالت می‌توان مشاهده کرد.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: شاید باورتان نشود، اما ما سازمان جهانی توالت داریم! یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور ۱۹ نوامبر را روز جهانی توالت نامید، اما گفت این موضوع اصلا خنده‌دار نیست.

این سازمان را سرمایه‌دار سنگاپوری جک سیم، بنیان‌گذاری کرده است.

این گروه، که با حروف اول نامش به نام WTO  خوانده می‌‌شود، می‌گوید این سازمان شبکه‌ای جهانی متشکل از ۱۵۱ سازمان توالت و دفع بهداشتی فاضلاب در ۵۳ کشور است.

«توالت مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.» این عبارت کلیدی را در سایت سازمان جهانی توالت می‌توان مشاهده کرد.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در تازه‌ترین پیام خود گفته است که:
« هر سال به دلیل مشکلات بهداشتی بیش از ۸۰۰ هزار کودک در جهان بر اثر اسهال جان خود را از دست می‌دهند.
 امروز در سراسر جهان از هر سه نفر یکی از بهداشت عمومی محروم است. همچنین از بین هر ۸ فرد یک نفر به سرویس بهداشتی دسترسی ندارد؛ یعنی یک میلیارد نفر!
هر سال زندگی بسیاری از کودکان زیر پنج سال به دلیل نبود بهداشت عمومی به خطر می‌افتد و بیش از ۸۰۰ هزار کودک در جهان به دلیل ابتلا به اسهال جان خود را از دست می‌دهند.»
روز جهانی توالت
روز جهانی توالت
لازم به ذکر است که در هندوستان، چین و بسیاری از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه، این بحران به حدی جدی است که بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه اجابت مزاج و دفع در حوالی محیط زیست انسانی و شهرها، بحران‌های جدی بوجود آورده است.

سال گذشته بود که به مناسبت روز جهانی توالت، موزه‌داران فرانسوی با برپا کردن موزه‌ای از توالت‌های پادشاهان فرانسوی در دهلی سعی کردند تا خانواده‌های هندی را متقاعد کنند که سرویس بهداشتی چیز بدی نیست.

جالب است که بدانید، بر اساس آمار موجود درحالی که ۹۰ درصد مردم هند دسترسی به موبایل دارند، حدود ۷۰ درصد خانوارهای هندی در محل زندگی‌شان فاقد محلی به نام توالت هستند.

روز جهانی توالت اصلا خنده‌دار نیست

موزه توالت در هند
موزه توالت در هند

توالت یا جاذبه گردشگری نوین

تعجب نکنید اگر بگویم که به غیر از روز جهانی توالت و سازمان جهانی توالت، اجلاس جهانی توالت و یک کالج بین‌المللی توالت هم وجود دارد که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند.

این کالج در سال ۲۰۰۵ در هند شکل گرفت و فارغ التحصیلان آن دوره‌های آموزشی آب، شست‌وشو، اکوسیستم، مدیریت سیستم‌های فاضلاب و … را گذرانده‌اند.

از این‌ها که بگذریم سرویس بهداشتی بر اساس اطلاعات سازمان جهانی متبوع آن ۱۲ نوع دارد.

از توالت‌های سرپایی گرفته تا توالت‌هایی برای نشستن، برای چرت زدن و توالت‌های هوشمند و فوق هوشمند که مجموعه‌ای از امکانات ماساژ، شست‌وشو، گرم‌کننده محل نشستن، گرم‌کننده پا، فلاش اتوماتیک، کنترل از راه دور، قابلیت نظافت و ضدعفونی خودکار توالت، شستشوی اضطراری هنگام قطع برق، چراغ برای شب با قابلیت بلوتوث و استفاده از Mp۳ را دارد و قیمت آن بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت است.

معرفی کتاب درباره سرویس بهداشتی

راستی کتاب «فرهنگ بهداشت آبریزگاه» تالیف دکتر عبدالحمید حسین‌نیا و دکتر جلالِ جلال شکوهی را هم بخوانید.

از بخش های جالب کتاب مقاله‌ای است از دکتر ابوالحسن ضیا ظریفی که در آن از «نهضت دست‌های پاک» در آمریکا خبر می‌دهد و می‌نویسد:

«شستن دست‌ها بیش از ۷۰ درصد اجتماعات میکروبی را در دست‌ها کاهش می‌دهد. در این نهضت ۵۰۰ رسانه آمریکایی هر روز این جمله را منتشر می‌کردند: دست‌های خود را بشویید».

اگر کتاب را خواندید بخش ویژه «آفتابه» را از دست ندهید.

پایان پیام

کد خبر : 106498 ساعت خبر : 10:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106498
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات