فوک خزر همچنان نیازمند حمایت و حفاظت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فوک خزری یکی از گونه‌های در معرض تهدید است که در دریای خزر زندگی می‌کند.

این حیوان در پاییز و زمستان به سمت ساحل ایران می‌آید و فعالان محیط زیست سعی می‌کنند در مدت حضور او در ساحل ایران، مردم را آگاه کنند و از صیادان بخواهند که مراقب فوک‌های خزری باشند.

فوک‌ها جانورانی باارزش هستند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فوک خزر در دام صیادان

فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند و بیشتر این فوک‌ها را صیادان از بین می‌برند. آن‌ها در تورهای ماهیگیران گیر می‌کنند و تلف می‌شوند و در گاهی اوقات برخورد آن‌ها با کشتی‌ها و قایق‌ها باعث تلف شدنشان می‌شوند.

مردم باید بدانند که آلوده کردن دریای خزر می‌تواند جان این موجودات را تهدید کند و سرنوشت تلخی برایشان رقم بزند.

فوک خزر همچنان ناشناخته

اما نکته این است که در مورد فوک‌های خزری اطلاع‌رسانی کمی در سطح جامعه می‌شود و می‌توان گفت تقریبا در همه شهرهای شمالی و نوار ساحلی کشور هیچ اطلاعاتی در مورد این فوک دیده نمی‌شود.

تصویر فوک‌ها را بر سر در مغازه‌ها یا مکان‌های فرهنگی یا هنری یا ورزشی نمی‌بینیم و طوری با این حیوان برخورد می‌کنیم که انگار اصلا آن‌ها در دریای خزر زندگی نمی‌کنند و انگار که خزر متعلق به ایران نیست.

این روزها پویش‌های بسیاری در حمایت و حفاظت از فوک خزری در جریان است و برخی از فعالان محیط زیست سعی می‌کنند درباره این گونه اطلاع‌رسانی کنند. اگر علاقه‌مند به فوک خزری هستید و یا می‌خواهید به این حیوان‌های آرام و بامزه کمک کنید، به این پویش‌ها بپیوندید و در انتشار و پخش‌کردن این اخبار به فعالان محیط زیست تا حد امکان کمک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 106463 ساعت خبر : 12:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106463
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات