کتب قاچاق پررونق‌تر از بازار کتاب

نکته خوب دیگر ماجرا این است که وزارت ارشاد به جای برخورد با خرده‌فروشان کتب قاچاق به سراغ انبارهای اصلی رفته است.

پایگاه خبری گلونی، معین بادپامعاون فرهنگی وزارت ارشاد گفته است تا کنون یک میلیون جلد از آثاری که به صورت قاچاق چاپ شده را کشف کرده‌ایم!

به نظر می‌رسد بازار کتب قاچاق از بازار رسمی رونق بیشتری دارد. شاید بد نباشد ناشران رسمی هم به این حوزه ورود کنند و کتاب‌های خودشان را به اسم کتب قاچاق به بازار عرضه کنند و با این درآمد بیشتری کسب به دست آورند.

به هرحال قاچاقچیان عزیز با امید فروش این حجم از کتاب، اقدام به چاپ آنها کرده‌اند. امکان ندارد پا به عرصه‌ای بگذارند که در آن سود نباشد. بعید است حتی آنان یک کتاب اضافه چاپ کنند و روی دستشان بماند.

نکته دیگر این است که بهتر است بار دیگر در آمار مطالعه تجدیدنظر اساسی کنیم. آیا مطالعه کتب قاچاق هم در آمار سرانه مطالعه لحاظ می‌شود؟ شاید توانستیم رتبه کشور را چندین مرتبه ارتقا دهیم.

خمیر کنید

خمیر کاغذ و کتاب قاچاق

مزیت پیدا کردن این حجم از کتاب‌های قاچاق این است که می‌توان با خمیر آنها، بخشی از مشکل کمبود کاغذ را برطرف کرد. اصلا شاید همین کمبود کاغذ موجب شد تا این جدیت برای مقابله با کتاب قاچاق به وجود آید. واقعا محدودیت، خلاقیت می‌آورد.

سرشاخه کتب قاچاق

اما نکته خوب دیگر ماجرا این است که وزارت ارشاد به جای برخورد با خرده‌فروشان کتب قاچاق به سراغ انبارهای اصلی رفته است.

در موارد مشابهی گاهی اوقات، تغییر این اولویت سرشاخه یا افراد جزء، به نتیجه درستی نمی‌رسید و با باقی ماندن مهره های اصلی، فقط خرده فروشانی که به هزار دلیل از سود کمتری هم برخوردارند و شبکه‌ای کار نمی‌کنند، متضرر می‌شدند.

معضل کتب تکراری

البته نباید علاقه عجیب برخی ناشران در ترجمه و چاپ کتاب‌های تکراری را نادیده گرفت.

همین هفته پیش یکی از ناشران، خبر از انتشار کتابی داده بود که پیش از این، فقط معدود ناشرانی بودند که دست به ترجمه آن از یکصد سال پیش تا امروز نزده بودند. ضمن آنکه ایشان هم مثل قبلی‌ها تاکید داشت ترجمه برای اولین بار از روی نسخه اصلی انجام شده است!

به نظر می‌رسد برای این بخش هم باید وزارت ارشاد فکر اساسی کند تا حداقل از این به بعد، آثار منتشر شده در بازار، به جای رشد در کمیت، در کیفیت و تنوع رشد داشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 105035 ساعت خبر : 8:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105035
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات