گلونی

آلوورا گیاهی از راسته مارچوبه‌ای‌ها و تیره سریشیان که بومی آفریقای شمالی است

آلوورا

آلوورا

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ آلوورا گیاهی است از راسته مارچوبه‌ای‌ها، تیره سریشیان. این گیاه بومی آفریقای شمالی است.

مشخصات گیاه

نام: آلوورا

نام علمی: ALOE BARBADENSIS

نام محلی: صبر زرد

خانواده: کاکتوس

گونه: ملیاسی

پراکنش: تزئین بولوارها

روش تکثیر: پا جوش

گیاه شناسی آلوورا

آلوورا، گیاهی است از راسته مارچوبه‌ای‌ها، تیره سریشیان. این گیاه بومی آفریقای شمالی است. صبر زرد، بی‌ساقه است. البته برخی از آنها دارای ساقه‌ای بسیار کوتاه هستند. این گیاه ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر رشد می‌کند و از طریق پاجوش تکثیر می‌شود.

برگ: برگ‌های آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دانه‌دار است که دندانه‌ها بیشتر به شکل تیغ دیده می‌شوند که خیلی هم نرم هستند. رنگ برگ‌ها سبز خاکستری است که اگر از نیمه آن را ببریم ژل غلیط و بیرنگی را مشاهده می‌کنیم که ماده دارویی و اصلی آلوورا را تشکیل می‌دهد که بوی نامطبوعی هم دارد.

گل: گل‌های آن بر روی سنبله‌ای می‌روید که گاه تا ۹۰ سانتی متر درازا دارد هر کدام از گل‌های آن آویخته است و دارای لوله‌ای ۳-۲ سانتی متری است. صبر زرد را از دیرباز در مناطق خشک و گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان، هم به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی کشت می‌کنند.

قسمت دارویی

 برگ.

مصارف دارویی

مصارف عمومی آلوورا، غالباً در تهیه کرم‌های موضعی است و در حفظ رطوبت پوست در پوست‌های خشک کمک‌کننده است. به علاوه ترکیبات آن در بهبود آثار سوختگی، اثرات ضد التهابی و کاهش اسکار ناشی از زخم‌ها مفید است.

این گیاه در ساخت ژل – کرم، نوشیدنی، کپسول، محلول و عصاره مفید است.

طب مدرن و خصوصیات

اغلب مردم با این گیاه به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضد آفتاب‌ها، مرطوب‌کننده‌ها وکرم‌های سوختگی آشنا هستند. به عنوان مثال تولیدکنندگان شامپو اعتقاد براین امر دارند که اسیدیته معادل ۵/۴ این گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم‌کننده‌ها ایده‌آل نموده است.

امروزه حضور روز افزون آلوورا در محصولات متعدد و متنوعی مشاهده می‌شود هم اکنون متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی گیاه یاد شده را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می‌دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره ژل، کپسول، پودر و آبمیوه عرضه می‌کنند.

طب سنتی و خصوصیات

آلوورا اگر بطور مستقیم بروی پوست قرار گیرد تاثیر شگرفی در درمان زخم‌ها، بریدگی‌ها، خارش پوستی، التهابات پوستی، اگزما وگزیدگی‌های سمی وسوختگی‌های ناشی از تشعشعات اشعه X دارد.

فواید گیاه صبر زرد بر روی پوست

به ۱۰ دلیل عمده باید نوشیدنی آلوورا را نوشید.

۱) آمینواسیدها، اجزا و قالب‌های ساختار بدن ما هستند. هشت آمینواسید ضروری وجودد ارد که در بدن ما ساخته نمی‌شود که در اجزا گیاه آلوورا کشف شده است. نوشیدن مداوم و منظم آلوورا به ما اجازه می‌دهد به واسطه تأمین طبیعی آمینو اسیدهای ضروری بدن، سلامتی بدن خود را حفظ نمائیم.

تجزیه ترکیبات آلوورا نشان می‌دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر، آلوورا تنها گیاهی است که آمینو اسیدهای مشابه و ضروری بدن را می‌سازد.

۲) آلوورا بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می‌نماید، همچنین سبب تحرک ماهیچه‌ها وصحت کارکرد مفاصل می‌شود.

۳) ویتامین‌های موجود در آلووراA ، B1 ،B2 ، B6 ،B12 ،C ، E  و  فولیک اسید ونیاسین است. بدن انسان نمی‌تواند بعضی از این ویتامین‌ها را ذخیره نماید. ، بنابراین بهترین راه تامین ویتامین‌های فوق نوشیدن میزان مناسبی از آلوورای یام یام است.

۴) مواد معدنی که در آلوورا، یافت می‌شود شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کروم، منگنز، مس و روی است. یک راه طبیعی و سالم برای تامین نیازهای بدن است.

نوشیدنی

۵) هر ۲۱ الی ۲۸ روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می‌شود. نوشیدنی آلوورای یام یام می‌تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشید و با اثرات پیری پوست مقابله کنید.

 ۶) استفاده مداوم نوشیدنی آلوورا، سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می‌شود. با استفاده مداوم نوشیدنی آلوورا احساس تندرستی وسلامتی به شما دست می‌دهد و سطح انرژی بدن افزایش می‌یابد و به شما کمک می‌کند تا وزن بدن مناسب و متعادل گردد.

۷) آلوورا به طور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می‌دهد. نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کار می‌کند تا از بدن محافظت نماید، از این رو نوشیدن مداوم آلوورای سبب می‌گردد به طور طبیعی مصونیت و مقاومت بدن بطور چشمیگر افزایش یابد.

۸) آلوورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم است، نوشیدن مداوم آلوورا می‌تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده و جذب پروتئین را افزایش دهد و همزمان میزان باکتری‌هایی را که سبب تخمیر می‌شوند کاهش دهد.

آلوورا همچنین سبب کاهش سوزش قلب‌، معده و دیگر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

۹) آلوورا، الیتام‌بخش سوختگی‌ها، بریدگی‌ها‌، پارگی‌ها‌، خراش‌ها و سوزش خفیف پوست است.

 ۱۰) نوشیدنی آلوورا، متضمن سلامتی دهان و لثه است.

با استفاده فقط ۶۰ الی ۱۲۰ گرم نوشیدنی آلوورا در روز می‌توان شاهد  تأثیرات آن را در ارگان‌های مختلف بدن بود.

برخی از خواص دیگر آن

برخی ازخواص اصلی آلوورا عبارتند از:

۱) ضد التهاب و ضد آلرژی

۲) مهارکننده درد

۳) اثر التیام‌بخش

۴) اثر کراتولیک

۵) اثر آنتی بیوتیکی

۶) اثر تکثیرکننده سلولی

۷) انرژی دهنده

۸) اثر هضم‌کنندگی

۹) اثر سم‌زدایی

۱۰) تأمین آب پوست

۱۱) پاک‌کننده طبیعی

۱۲) مقابله با تحریکات پوستی (سوزش و خارش را از بین می برد).

۱۳) آلوورا هیچ اثر جانبی شناخته شده‌ای ندارد.

سایر خواص

آلوورا، شامل ۷۵ ماده مغذی مثل ویتامین‌ها، شکر، کلسیم، سدیم، نیتروژن، آمینواسید، آنزیم، اسید و مواد معدنی است. همچنین این گیاه حاوی دو نوع ترکیب الویین، باربالویین، ایزوباربالویین، الویینغیر متبلور و الوامودین در نسبت‌های مختلف است.

همچنین آلوورا، در درمان زخم پا، ورم مفاصل، خارش سالک جلدی، امراض لثه و دهان، همروئید، طاسی ناحیه سر و همچنین ترمیم جای سزارین موثر است.

برای درمان زخم معده، زخم‌های گوارشی، کم خونی، بی خوابی، درد کلیه و برای انواع دیابت مفید است. این گیاه به صورت جوی پشته‌ای در شرایط گلخانه‌ای کشت می‌شود.

هم‌چنین دانشمندان موفق به کشف مایعی در برگ های این گیاه شده‌اند که آب مورد نیاز برای زنده ماندن مجروحانی که خون زیادی را از دست داده‌اند تامین می‌کند.

تاریخچه گیاه آلوورا و اثرات دارویی آن به ۶ هزار سال قبل باز می‌گردد.

از گذشته‌های دور ژل این گیاه برای درمان زخم‌های عفونی و ترمیم سوختگی و بریدگی مورد استفاده قرار می‌‌گرفت و با پیشرفت علم داروسازی و شناخت خواص دارویی در نیمه دوم قرن بیستم ماده مسهل خاص از برگ آلوئه ورا شناخته شد و سالیان طولانی این گیاه برای استخراج مسهل قوی آن در جزایر کارائیب به طور مصنوعی کاشته می‌شد.

گیاه باستانی

این گیاه در ایران باستان در استان هرمزگان بویژه در بندر لنگه، بندر سیریک، ارتفاعات بشاگرد، قشم و در بوشهر وسیستان و بلوچستان می‌روید.

اگر چه آلوورا، هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می‌کند اما از کشف خواص بی‌همتای آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی‌گذرد.

آلوورا، صرف نظر از مصرف گسترده در کلیه مواد آرایشی بهداشتی و داروهای ترمیمی، جایگاه مصرف وسیعی را در نوشابه‌ها و مواد غذایی به خود اختصاص داده است. آلوورا گیاهی است که برای ماندن و رشد کردن به حداقل آب نیاز دارد و در خاک‌های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می‌یابد و نسبت به حشرات و بیماری بسیار مقاوم است.

تکثیر آلوورا به صورت تولید خودجوش و بذر است و در بسیاری از موارد هر بوته تا ۱۰ پاجوش در بردارد. آلوورا، گیاه پایدار و چندین ساله است و هر سه ماه یکبار می‌توان از هر بوته سه تا چهار برگ کناری برداشت و برای استخراج محصول در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار داد. خواص متعدد دارویی شناخته شده در آلوورا سبب شده است که آن را گیاه قرن بیستم بنامند.

طب سنتی

مصرف آلوورا، در طب سنتی تاریخچه‌ای طولانی دارد و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان آلوورا را به عنوان ماده مؤثر و اصلی کمک‌های اولیه در خانه نگهداری می‌کنند.

آلوورا دارای حدود ۲۰۰ ماده مؤثر است که مواد آرایشی بهداشتی غذایی و نوشابه‌ها بزرگترین بازار بین‌المللی مصرف این گیاه به شمار می‌آید. کشورهای کره و ژاپن قدیمی‌ترین مصرف‌کنندگان آلوورا در طب سنتی خود هستند و در کره ژل آلوورا با غلظت ۹۹ درصد مصرف می‌شود.

این وضعیت در سنگاپور و مالزی نیز گسترش یافته و استرالیا نیز بالاترین مصرف آلوئه را دارد و با حضور ژاپنی‌ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه‌های آلوئه گسترش یافته است. مواد آرایشی طبیعی چهار درصد از ۱۶ میلیارد دلار بازار مواد آرایشی را در اختیار دارد و تولید آنها سالا نه ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد که ۳ برابر رشد توسعه سایر صنایع است. نوشابه‌های حاوی ژل آلوورا در فروشگاه‌های عرضه کننده ارائه می‌شود که دارای طعم و رنگ‌های متفاوت است.

باز هم همین گیاه

علاوه بر مصارف یاد شده، آلوورا، تنظیم‌کننده قائدگی، مسهل، انگل زدا و کرم‌زدا است و معمولاً به همراه داروهای ضد نفخ و مسکن به کار می‌رود و در ناحیه تحتانی روده فعال می‌شود. عصاره مایع آن در رفع التهاب پوستی و خشکی پوست مصرف موضعی دارد.

بعلاوه مخلوط عصاره برگ آلوورا با قرص‌های حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون محلول کف مانندی به دست می‌دهد که برای تقویت مو و رشد موهای ریخته بسیار مفید است.

اشکال دارویی: عصاره مایع، عصاره پودری، جوشانده، تنتور.[۱]

۱)  مخلوط مقدار مساوی از عصاره یک گیاه با الکل تنتور نامیده می‌شود.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل