گلونی

خرزهره گیاهی مقوی قلب که در جزیره کیش به شبرنگ معروف است

خرزهره

خرزهره

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ خرزهره کیش درختچه‌ای است به ارتفاع ۴ -۲ متر. درختچه‌ای زینتی از تیره زیتونیان  که در نقاط گرم و خشک می‌روید.

نام: خرزهره

نام علمی:  Neriom oleander

نام محلی: گیش

خانواده: آپوسیناسی

گونه: نریوم

پراکنش: تزئین معابر و بولوارها

روش تکثیر: کاشت قلمه

گیاه شناسی خرزهره

سم الحمار، وَردالحمار، آغو، جَبَن، جبین، پهی، پی خوره، و در جزیره کیش به «شبرنگ» معروف است.

خر زهره کیش درختچه‌ای است به ارتفاع ۴ -۲ متر. درختچه‌ای زینتی از تیره زیتونیان  که در نقاط گرم و خشک می‌روید. وحشی این درختچه در جنوب ایران از جمله درحوالی جهرم و جزائر خلیج فارس و بین بندر عباس و سیرجان دیده شده است. ابن البیطار (در کتاب ناظم الاطبا) آنرا خورزهره با «واو» آورده است.

برگ: برگ شبرنگ ببرگ بید شبیه است لیکن از برگ بید ضخیم‌تر و بزرگتر است. دارای ساقه‌های بسیار و برگ‌های سه تائی، ضخیم و گوشتی، دراز و نوک‌تیز و چرمی مانند که بر روی آنها فرورفتگی‌های غار مانندی به نام «کریپت» وجود دارد که  روزنه‌هایی در داخل این کریپت‌ها قرار گرفته‌اند. و از تبخیر بیش از حد آب جلوگیری می‌کنند.

گل: گیاه شبرنگ که در اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد گل‌هایی به رنگ صورتی و متمایل به بنفش دارد. گل‌ها پنج پر با جامی در ناحیه گلو و دارای زائده است و پرچم‌های آن  در وسط لوله جام قرار گرفته‌اند که به واسطه ترکیبات «سیانوژن» سمی هستند.

میوه: میوه‌ی خرزهره نیز فولیکول دوتایی بوده و از دو برگچه‌ی مجزا تشکیل می‌شود که حاوی دانه‌هایی با زائده‌ی جقه مانند است. (جقه: زائده‌های کرکی که در روی دانه‌ها قرار دارند مثل دانه‌های کاسنی).

قسمت‌های دارویی

برگ

خواص درمانی: برگ‌های گیاه خرزهره دارای اثر مقوی قلب بوده ولی به علت سمی بودن زیاد حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

اشکال دارویی

دمکرده.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل