گلونی

سقوط هواپیمای سی ۱۳۰در ۱۵ آذر ماه ۱۳۸۴

از ۱۵ آذر ۸۴ و پس از سانحه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ همه صداهای دنیا ترسناک‌تر شده‌اند، خواب‌ها آشفته‌تر و کابوس‌ها دائمی.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: این‌که می‌گویند «احساس سوختن به تماشا نمی‌شود» را باور نکنید. من و خیلی‌های دیگر سوختیم، فقط با تماشای سوختن یک هواپیما و سرنشینانش.

این‌که می‌گویند در چند ثانیه همه زندگی‌تان را جلوی چشمان‌تان می‌بینید، باور کنید. ما دیده‌ایم؛ خیلی از مایی که سال ۸۴ در شهرک توحید زندگی می‌کردیم.

حدود ساعت ۱۴ روز ۱۵ آذر سال ۸۴، هواپیمای باری مسافری سی ۱۳۰ که از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد بندرعباس حرکت کرده بود، در شهرک توحید واقع در منطقه آذری تهران، سقوط کرد و همه مسافران، پرسنل پرواز و عده‌ای از ساکنان شهرک جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای سی_۱۳۰ در شهرک توحید

اتفاقی هولناک در چند ثانیه، برای همیشه خواب من و خیلی‌ها را همراه با کابوس کرد.

برای منی که هجوم جسمی شبیه موشک و آتش را از پنجره اتاقم دیدم و فقط خودم را به دیوار چسباندم و جیغ زدم و همه زندگی را در یک آن دیدم، هنوز هم باور کردنی نیست که فقط به خاطر کج بودن همان جسم که بعد از ترک خانه فهمیدم هواپیما بوده، زنده مانده‌ام.

هولناک‌ترین صدایی که می‌شود شنید، تصور کنید. بعد فرار را و بعد صدای انفجار ماشین‌ها و بعد خبرهای هولناک‌تر از صدای برخورد هواپیما به طبقه اول یک ساختمان ۹ طبقه را؛ هواپیما پر از مسافر بوده، پدر از محل کار حرکت کرده و در آن زمان می‌توانسته در محل برخورد هواپیما باشد و پله‌های اضطراری ماشین آتش‌نشانی فقط تا طبقه پنجم می‌رسد.

سقوط هواپیمای سی_۱۳۰ در شهرک توحید

از ۱۵ آذر ۸۴ و پس از سانحه سقوط هواپیمای سی_۱۳۰، همه صداهای دنیا ترسناک‌تر شده‌اند، خواب‌ها آشفته‌تر و کابوس‌ها دائمی.

شرح سانحه از زبان متخصصان

شبکه ایمنی هوانوردی در گزارش خود با ذکر شرح فنی کوتاهی از این حادثه سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ زمان آن را ۱۴:۱۰ روز ۱۵ آذر ۱۳۸۴ ذکر می‌کند:

«هواپیمای باری هرکولس فرودگاه مهرآباد را به سمت بندرعباس ترک کرد. مسافران هواپیما تعدادی از خبرنگاران ایرانی بودند که قرار بود رزمایشی را پوشش خبری دهند. خلبان مشکل فنی nr.4 را حدود ۸ دقیقه پس از برخاستن اعلام می‌کند و درخواست فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد را می‌کند. در حین نزدیک شدن به باند شمارهٔ ۲۹L با استفاده از سامانهٔ ابزار فرود، هواپیمای سی-۱۳۰ به یک مجتمع مسکونی ۱۰ طبقه در منطقهٔ مسکونی «آذری» برخورد کرد. میدان دید در زمان حادثه در حدود ۱۵۰۰ متر گزارش شده‌است.»

سقوط هواپیمای سی_۱۳۰ در شهرک توحید

سردار سرتیپ علیرضا افشار دربارهٔ دقایق آخر سقوط گفته‌است:

«از چهار مایلی باند که خلبان وضعیت را نرمال (عادی) اعلام کرده‌است تا هنگام سقوط که یک لحظه صدای فریاد یا حسین با هم ضبط شده‌اند، به مدت یک دقیقه و ۵۰ ثانیه هیچ‌گونه پیامی ارسال نشده‌است.»

دلایل احتمالی سقوط هواپیمای سی ۱۳۰

بعدها سردار سرتیپ علیرضا افشار در گفتگو با خبرگزاری فارس در مورد علت سقوط هواپیما گفتند که:

«ایراد خلبان به دستگاه V.O.R ناوبری یدکی بوده‌است که رفع عیب گردیده و دستگاه مذکور، ربطی به خراب شدن موتور نداشته‌است. وی با اشاره به نحوه پدیدار شدن سانحه بر اساس بررسی‌ها اضافه کرد: هواپیما پس از ۸ دقیقه پرواز، به خاطر اشکال در یک موتور آن، در حالیکه می‌توانسته با ۳ موتور به پرواز ادامه دهد، با تصمیم خلبان برای رعایت احتیاط درخواست برگشت به مبدأ (فرودگاه مهرآباد) را می‌نماید و تا ۳ کیلومتری فرودگاه مهرآباد هیچ گونه مشکلی گزارش نگردیده‌است. وی افزود: موضوع حادثه در ۳ کیلومتری فرودگاه مهرآباد که به دلیل نقص فنی جدید یا احتمالاً خطای خلبان بوده‌است، پس از بررسی‌های فنی هیئت کارشناسی مشخص خواهد شد.»

سقوط هواپیمای سی_۱۳۰ در شهرک توحید

«تمامی هواپیماهای سی ۱۳۰ به‌طور کلی فاقد جعبه سیاه (FDR) هستند، ولی نوار مکالمه خلبان با برج فرودگاه مهرآباد و برج کاروان (برج کوچک نیروی هوایی ارتش) و هم چنین تصویر گراف از حرکت هواپیما در رادار موجود بوده و مورد بررسی قرار گرفته‌است.»

از ۱۲۸ نفر کشته شدگان سانحه  سقوط سی_۱۳۰، ۹۴ نفر داخل هواپیما بوده‌اند که در دم جان سپردند و دست‌کم ۳۴ تن از کشته‌شدگان از ساکنین ساختمان و افراد حاضر در اطراف آن بوده‌اند.

روحشان شاد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل