گلونی

لیمو عمانی بومی هند است که در جنوب و سواحل جنوب و جنوب شرقی فراوان کشت می‌شود

لیمو عمانی

لیمو عمانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛  لیمو عمانی درخچه‌ای است به ارتفاع ۶-۳ متر با تاج مدور و بی‌قائده و کم و بیش گسترده،‌ تنه درخت غالباً متعدد با انشعابات نامنظم و شاخه‌های گسترده که بعضاً خمیده هستند.

مشخصات گیاه

نام: لیمو

نام علمی: Citrus aurantifolia

نام محلی: لیمو

خانواده: روتاسی

گونه: سیتروس

پراکنش: تزئین معابر

روش تکثیر: کاشت دانه

گیاه شناسی لیمو عمانی

لیموعمانی درخچه‌ای است به ارتفاع ۶-۳ متر با تاج مدور و بی‌قائده و کم و بیش گسترده،‌ تنه درخت غالباً متعدد با انشعابات نامنظم و شاخه‌های گسترده که بعضاً خمیده هستند. شاخه‌های جوانتر به رنگ سبز روشن بوده و تیغ‌ دارند و شاخه‌های قدیمی‌تر فاقد خار هستند. لیمو عمانی بومی هند است که در جنوب و سواحل جنوب و جنوب شرقی فراوان کشت می‌شود.

برگ: برگ‌های درخچه لیمو عمانی ضخیم و چرمی،‌ براق و بیضی شکل است و در کناره‌ها به صورت نامحسوس دندانک‌دار است. دمبرگ‌ها بسیار کوتاه و دارای باله‌ای بسیار کوتاه در طرفین است.

گل: گل‌های لیموعمانی گیاه سفید یا ارغوانی مایل به سفید به صورت خوشه‌ای تُنُک در محور گل‌آذین هر دو تا هفت عدد آن مجتمع شده یا بصورت منفرد است. گلبرگ‌ها ۴ تا ۵ عدد بیضی ـ‌ پهن دراز با بیست تا بیست و پنج عدد پرچم.

میوه: میوه‌ این گیاه کوچک به شکل بیضی مدور به قطر سه تا شش سانتیمتر است که در انتها برآمده و سرپستانکی است. پوست آن نازک و صاف و رنگ آن سبز مایل به زرد است.

قسمت داروئی

میوه،‌ پوست میوه،

پوست لیمو حاوی روغن پایه و ماده‌ای تلخ است. در حالی که افشره آن دارای اسید سیتریک تند و صمغ است. روغن لیمو نیز حاوی الدئید، سیترال و روغن‌های پیمینن و سیترونلا است.

مصارف دارویی

ضد اسکوربوت، نیروبخش و خنک‌کننده است. افشره لیمو مهمترین داروی پیش‌گیری از بیماری اسکوربوت و درمان تب است و برای برطرف شدن تشنگی بسیار مفید است. برای درمان رماتیسم حاد بکار می‌رود و برای سم‌زدایی سموم مخدر[۱] مانند تریاک از افشره لیمو استفاده می‌شود. قرقره‌ آن برای درمان گلو درد،‌ جهت قطع خونریزی رحم پس از زایمان، به عنوان لوسیون ضد آفتاب‌سوختگی و همچنین برای درمان سکسکه شدید از این گیاه استفاده می‌شود.

اشکال دارویی

افشره میوه، اسانس، لوسیون،

پانوشت

[۱] – این خاصیت لیمو عمانی سبب شده است که بسیاری از معتادان به مواد مخدر از آن به منظور منفی کردن جواب آزمایشات مربوط به اعتیاد استفاده کرده و در بسیاری از موارد از چنگ قانون فرار کنند.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل