گلونی

پوشش گیاهی کیش دارای فلور گرمسیری و شور و منحصر به فرد است

نقشه پوشش گیاهی جزیره کیش

نقشه پوشش گیاهی جزیره کیش

پوشش گیاهی کیش با توجه به جنس خاک آن که عمدتاً نوعی سنگ صخره‌ای شکننده (کونیکا) است و نسبتاً شور است منحصر به فرد است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ جزیره کیش یکی از جزایر زیبای ایران و از اولین جزایری است که به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است که با مساحتی حدود ۴۵۷/۹۰ کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است. طول جزیره ۱۵ کیلومتر و پهنای آن ۷ کیلومتر بوده و تقریباً بیضی شکل است.

 موقعیت جزیره‌ای کیش با منظره طبیعی آن چشم انداز خاصی به آن بخشیده است که در آن تلفیقی از رنگ‌های طبیعی دریا و خشکی و طبیعت را می‌توان دید. لذا موقعیت جزیره‌ای و جغرافیایی خاص کیش توان بالقوه ای برای فعالیت‌های جهانگردی و اقتصادی فراهم آورده است. همچنین کیش دارای دریایی آرام و سواحلی زیباست و به واسطه داشتن لنگرگاه‌های محفوظ از بادهای دریایی برای مقاصد نظامی و ایجاد پایگاه‌های دریایی بسیار مناسب است و همچنین به واسطه قرار گرفتن در بخش میانی خلیج فارس در سر راه کشتی‌هایی که عازم سایر بنادر جنوبی ایران و عراق و شیخ نشین‌های خلیج فارس هستند است.

پوشش گیاهی کیش

پوشش گیاهی کیش با توجه به جنس خاک آن که عمدتاً نوعی سنگ صخره‌ای شکننده (کونیکا) است و نسبتاً شور است منحصر به فرد بوده و به طور کلی دارای فلور گرمسیری است که متأثر از دو عامل مهم اقلیمی یعنی طول مدت گرما و رطوبت موجود در هواست. گیاهان غالب جزیره کیش به سه دسته مهم زیر تقسیم می‌شوند.

الف) پوشش جنگلی

در اثر آب و هوای گرم و مرطوب، برخی از قسمت‌های جزیره کیش را جنگل‌های تنگ و بوته زارها تشکیل داده‌اند. تیپ جنگلی این جزیره دارای اسکوب درختی روی هم‌رفته بسیار تنک با عناصر پراکنده است که به دو دسته بومی و غیر بومی تقسیم می‌شود.

دسته بومی مانند درختان کنار، کهور، لور، گر، کرت، بمبرلاری.

دسته غیر بومی که در سده‌های گذشته و دهه‌های اخیر وارد فلور جزیره کیش شده است مانند گل کاغذی، نخل زینتی، مورد، و درختان مثمر مانند لیمو شیرین، نارگیل، خرما، موز و انار. [۱]

ب) گیاهان طبیعی یا خودرو

این گیاهان شامل گیاهان علفی و غالباً خودرو هستند که بیشتر آنها به مصرف خوراکی یا درمانی می‌رسد. بیشتر این گیاهان در مناطق دیگر ایران با آب و هواهای متفاوت نیز دیده می‌شود. گیاهانی مانند پنیرک، ترشک، آویشن گرمسیری، سمسول، پنجه گربه، ریش بز از این دسته می باشند. [۲]

ج) مراتع

جزیره کیش به علت داشتن آب و هوای گرم و مرطوب و خاک نسبتاً مناسب برای پرورش گیاهان بومی منطبق با شرایط اقلیمی خود و بارندگی نسبتاً خوب در فصل زمستان، محیط مناسبی برای تکثیر گونه‌های مختلف گیاهان بومی منطقه خلیج فارس است. در زمستان و اوایل بهار که فصل رویش گیاهان در این ناحیه است سطح جزیره یک پارچه سبز می‌شود.

[۱]  افشار سیستانی، ایرج، خلیج فارس و دریای پارس ص ۸۸

[۲] محقق

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل