گلونی

کهور درختی با برگ‌های پایا و تاجی گسترده برای درمان گزیدگی عقرب

کهور

کهور

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛درخت کهور را در جزیره کیش درمان عقرب نیز می‌نامند. علت این نامگذاری به این دلیل است که یکی از کاربردهای این گیاه درمان گزیدگی عقرب است.

نام: کهور

نام علمی: Prosopis

نام محلی: درمان عقرب

خانواده: گلومینوس

گونه: پروسوپی

پراکنش: روستای ننه باغو

روش تکثیر: کاشت بذر

گیاه شناسی کهور

درخت کهور را در جزیره کیش درمان عقرب نیز می‌نامند. علت این نامگذاری به این دلیل است که یکی از کاربردهای این گیاه درمان گزیدگی عقرب است.

درختی است به ارتفاع ۴  – ۲ متر تقریباً زینتی دارای برگ‌های پایا با تاجی گسترده و انشعابات باریک و آویخته. تنه این درخت با پوست خاکستری و تقریباً روشن، ایستاده و کمی تابدار و گره‌دار. حامل تاجی از شاخ و برگ انبوه، شاخه‌های جوان، توان و محکم. سبز فام، بدون کرک و پیچ وتابدار.

برگ: مرکب شانه‌ای به طول ۳۰ – ۱۵ سانتیمتر با ۳۰ – ۲۵   زوج برگچه به طول ۵ – ۴ میلیمتر. واژ تخم مرغی و دارای دمگل کوتاه و یا فاقد آن واقع در لبه راشی. برگ‌ها بدون کرک هستند محور آن ضخیم و مسطح بوده و به نوکی خاری‌شده منتهی می‌شوند.

گل: درمان عقرب در مناطق نیمه حاره‌ای در تمام طول سال و در کشور ما در اسفند و اردیبهشت به گل می‌نشیند. گلهای آن تقریباً بزرگ، زرد طلایی با نقاط قرمز در وسط، دارای دمگلی به طول ۱۵ – ۷ میلیمتر و نازک و نخی و در زیر کاسه مفصل‌دار است. غنچه‌ها تخم مرغی و فاقد کرک، مجتمع در خوشه‌هایی محوری شکل و کوتاه‌تر از برگ‌ها هستند. گلبرگ‌های درمان عقرب ۵ عددی، بسیار نازک تخم مرغی وسیع با ناخنک وسیع و کوتاه وکرکدار است و پرچم‌های این گیاه ۱۰ عددی آزاد، همقد و دارای میله‌ای در پایین و عریض و کرکدار هستند.

میوه: سبز مات که پس از مدتی به زردی می‌گراید. واقع در غلافی به طول ۷ سانتیمتر و عرض  ۷ میلیمتر صاف و بالکدار که بین دانه‌ها فشرده و دارای دانه‌های تنک است.

قسمت دارویی

برگ.

مصارف دارویی

در صورت عقرب گزیدگی در صحرا که بیشتر اتفاق می‌افتد برگ‌های کهور را کوبیده و عصاره آن را روی زخم ناشی از گزیدگی عقرب گذاشته و با پارچه‌ای تمیز می‌بندند تا زخم از سوزش افتاده و بهبود یابد.

شکل دارویی

عصاره

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل