گلونی

گیاهان دارویی کیش از موضوعات مورد علاقه محققان و پژوهشگران است

گیاهان دارویی کیش

گیاهان دارویی کیش

در سال‌های گذشته در زمینه پوشش گیاهی و گیاهان دارویی کیش فعالیت‌هایی هر چند اندک انجام گرفته است که در نوع خود بی‌نظیر و بسیار قابل توجه بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ آب و هوای جزیره کیش متأثراز آب و هوای خلیج فارس گرم و مرطوب است. متوسط دمای سالانه جزیره کیش ۲۶-۲۷ درجه سانتی گراد است. میانگین حداکثر گرمای جزیره کیش بالای ۳۰ و میانگین حداقل دما ۲۱ درجه است. اختلاف گرمای ماهیانه در جزیره کیش کمتر از نواحی فلاتی و مرتفع ایران است ولی رژیم گرما طوری است که از بهمن ماه رو به افزایش می‌رود و در خرداد ماه به اوج می‌رسد.

رطوبت هوا

در جزیره کیش در تمام طول سال میزان رطوبت نسبی بالاست. مقدار رطوبت در ساعات مختلف روز و در فصول مختلف سال متفاوت است و معمولاً در ساعات خنک روز و ماهای سرد سال بیشتر است.

میزان رطوبت در نوار ساحلی نسبت به قسمت‌های داخلی بیشتر است ولی این امر باعث بارش بیشتر در نواحی ساحلی نمی‌شود.

متوسط رطوبت در جزیره کیش ۷۶% است که در ماه‌های گرم به ۸۲% نیز می‌رسد. رطوبت هوا در ماه‌های خرداد و تیر به حد اشباع می‌رسد که هوایی کم تحرک و دم گرده را به وجود می‌آورد که در اصطلاح محلی به آن هوای شرجی می‌گویند.

پژوهش‌های پیشین گیاهان دارویی کیش

در سال‌های گذشته در زمینه پوشش گیاهی جزیره کیش فعالیت‌هایی هر چند اندک انجام گرفته است که در نوع خود بی‌نظیر و بسیار قابل توجه بوده‌اند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کتاب فلور ایران اثر دکتر احمد قهرمانی اشاره کرد که تقریبا تمامی گیاهان موجود در جزیره کیش را مورد شناسایی قرار داده است.

پژوهش ارزنده دیگری که شایسته تقدیر است اثر آقای ایرج افشار سیستانی است. ایشان در کتاب جزیره کیش و دریای پارس که اولین بار در تابستان ۱۳۷۰ به چاپ رسیده و مطالب آن نیز در جزیره کیش جمع‌آوری شده است به بررسی اوضاع طبیعی، جغرافیایی، تاریخی و اوضاع اجتماعی و اقتصادی جزیره کیش به صورت کامل پرداخته و شمایی کلی از گیاهان موجود در جزیره کیش ارائه داده است.

پایان نامه پوشش گیاهی جزیره کیش

پژوهش دیگر در حوزه پوشش گیاهی جزیره کیش پژوهشی پایان نامه‌ایست که توسط آقای مختار زاده به انجام رسیده است که ایشان نیز در زمینه گیاهان دارویی و مقدار تولید و مصرف آن در سطح جهان به علاوه قسمت دارویی گیاهان و اثرات دارویی آنها فعالیت داشته است این پژوهش که به عنوان پایان نامه در سال ۱۳۸۸به دانشگاه تهران ارائه شده است علاوه بر دادن اطلاعات مفید در‌‌‌‌‌‌باره گیاهان دارویی جنوب ایران به خصوص بندر‌عباس و بندر بوشهر با محوریت جزیره کیش مقدار تولید و مصرف داروهای گیاهی در جهان نیز اشاراتی شده است.

همچنین بزرگترین کشورهای تولید کننده و بزرگترین کشورهای مصرف کننده در جهان و همچنین داروهایی که بیشترین مقدار مصرف را در جهان دارند اشاراتی شده است. آقای مختارزاده در این پژوهش با ارائه جداولی به نام گیاه، قسمت مورد استفاده و مورد درمانی و مقدار مصرف آن پرداخته است. همچنین ایشان به نحوه کشت آلوورا و نشا کاری و انتقال آن به مزارع و نحوه درست برداشت محصول آلوورا پرداخته است.

 

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل